מה חדש בתחום פיצויי הטרדה מינית?

ישנם שני סוגים של פיצויי הטרדה מינית שנפסקים בבית המשפט: פיצוי כספי שהוא בבחינת סעד תרופתי – כלומר מטרתו היא לסייע לניזוק לחזור למצב בו היה טרם העבירה. סוג הפיצויים הנוסף הוא פיצוי כספי עונשי שתפקידו להעניש את המזיק על העבירה שעשה, להבהיר את דעת החברה והחוק לגביה וכן לשמש כהתרעה לעבריינים עתידיים.

 

מה היא הטרדה מינית?

כל מעשה מיני שנעשה בכפיה או שלא בהסכמתו של אחד מהצדדים נחשב להטרדה מינית. על פי החוק למניעת הטרדה מינית, אלה הם המעשים שנחשבים כהטרדה מינית: סחיטה באיומים בעלת אופי מיני, מעשים מגונים ללא הסכמה, התייחסויות או הצעות בעלות אופי מיני שהובהר שאינן רצויות או שנעשו במסגרת ניצול יחסי מרות, יחסי טיפול או יחסי תלות.

גם התייחסות משפילה למין, למיניות או לנטייה מינית נחשבת להטרדה מינית וכמוה גם הפצה של חומרים בעלי תוכן מיני, ללא רשות. אם אינך בטוח האם המקרה שקרה לך נופל תחת ההגדרה, כדאי להיעזר בעורך דין מקצועי שמומחה בנושא של ייצוג בעבירות מין.

 

איך תובעים בעקבות הטרדה מינית?

הטרדה מינית היא עבירה שניתן להגיש למבצעה שני סוגים של תביעות. התביעה הראשונה היא תביעה פלילית. כאן לאחר הגשת תלונה במשטרה, עובר העיסוק בתביעה לחוקרי המשטרה ומשם לפרקליטות המחוז. במידה שהתיק יתקבל לדיון בבית המשפט, ייתכן שתתבקשי להעיד וכמובן תקבלי את כל העדכונים וההגנות שמגיעות לך על פי חוק. בנוסף ניתן לתבוע פיצויים בתביעה אזרחית.

 

תביעה אזרחית לפיצויים

תביעה אזרחית היא זכותו של כל נפגע עבירה. את התביעה האזרחית מגישים בעזרת עורך דין מומחה לעבירות מין והיא אינה קשורה בהכרח לתביעה הפלילית. אבל במקרה שבו המטריד מואשם במשפט הפלילי, בחירה לתבוע אזרחית לאחר מכן נושאת בחובה יתרונות כמו היכולת להשתמש בפסק הדין הפלילי כראיה במשפט האזרחי ואפילו בעזרת תביעה נגררת להרשעה בתביעה הפלילית, במידה שמגישים את התביעה תוך חודש מקבלת פסק הדין הפלילי.

 

על מה ניתן לתבוע פיצוי?

ישנם ארבעה תחומים עיקריים של נזקים שמאפשרים תביעה לפיצוי:

  • סבל – הסבל של קורבן הטרדה מינית הוא גם סבל פיזי וגם סבל נפשי שקשור בהטרדה.
  • חוסר מסוגלות – חוסר מסוגלות נפשי או פיזי עלול לגרום לקשיים במסוגלות האישית ולדרוש סיוע, לא בהכרח מקצועי, מאדם אחר.
  • טיפול ושיקום – פיצוי על עלויות של טיפולים מקצועיים, רפואיים, נפשיים או שיקומיים ועל צרכים נוספים כמו טיפולים שונים, אביזרים ותרופות.
  • חוסר יכולת להשתכר – המצב הפיזי או הנפשי בעקבות ההטרדה עלולה להשפיע על היכולת של הקורבן לעבוד ולפרנס את עצמה וגם על כך ניתן לתבוע פיצויים.

 

פיצויים ללא הוכחת נזק

במקרה שבו המצב הנפשי של הקורבן לא מאפשר מהלך של משפט בתביעה אזרחית, ישנה אפשרות לפיצוי ללא הוכחת נזק, על פיו בית המשפט יכול לקבוע פיצוי ללא הוכחת נזק עד סכום של 120,000 שקלים. כדי לעשות את המקסימום המקצועי לטובת הקורבן, חשוב שילווה את התהליך עורך דין מומחה.

פיצויים על הטרדה מינית