הטרדה מינית – איך לתבוע פיצויים?

הטרדה מינית היא עבירה פלילית בחוק העונשין הישראלי. עבירה זו היא פגיעה באדם אחר בצורה מינית בדרכים שונות ובנסיבות שונות. הטרדה מינית גורמת לנפגעים שלה סבל, צער ונזק. אבל כיצד נפגעים אלו יכולים לתבוע את התוקף שלהם לשם קבלת פיצויים? הכנו מדריך קצר בנושא. 

 

עבירות מיניות בחוק הנזיקין הישראלי

ישנן שתי דרכים לקבלת פיצויים על הטרדה מינית בישראל. הראשונה היא פרי החלטתו של בית המשפט. בית המשפט רשאי לפסוק כחלק מפסק הדין גם תשלומי פיצויים לנפגעים של הטרדה מינית.

הדרך השנייה לקבלת כספי הפיצויים נעשית בצורה יזומה – יש לתבוע את העבריין בבית המשפט בתביעת נזיקין. חוק הנזיקין הוא החוק שמפרט מתי ניתן לקבל פיצוי על התנהגותו של אדם אחר, מקרים אלה נקראים בחוק עוולת הטרדה מינית.

כל עבירות מין מוגדרות בחוק כעוולות שניתן לתבוע בגינן גם ללא הוכחת נזק. בכדי להגיש תביעה מסוג זה יש להתייעץ עם עורך דין דורון ויינרייך לדיני נזיקין, שמתמחה במקרים של הטרדות מיניות. עורך הדין ינחה אתכם כיצד להגיש את התביעה וכיצד להתנהל במהלך המשפט.

 

קבלת פיצויים ללא הוכחת נזק בגין עבירת מין

בעבר היה ניתן לפסוק פיצויים בגין הטרדה מינית לעד סכום של 50 אלף שקלים. כיום סכום זה השתנה ל-120 אלף שקלים. בנוסף לכך, כיום ניתן לקבוע פיצוי זה על כל מקרה נפרד של הטרדה מינית. כלומר שבית המשפט רשאי להפריד בין הטרדות שבוצעו במקומות וזמנים שונים, ולפסוק פיצוי של 120 אלף שקלים בגין כל אחת מהן.

 

הוכחת נזק בתביעות על הטרדה מינית

תביעת נזיקין במקרה של הטרדה מינית יכולה גם להיעשות תוך כדי הוכחת נזק ובקשת פיצויים בגינה. בדרך כלל הנזקים במקרים של הטרדה מינית הם נזקים נפשיים ונזקים של אובדן ימי עבודה ונזקי כאב וסבל. הפיצויים של נזקים אלה יכולים להיות גבוהים מאוד בהתאם לנזקים שיוכחו בבית המשפט. לדוגמא הטרדה מינית שגרמה לעזיבה של תפקיד בכיר, יכולה להוביל לפיצויים של מאות אלפי שקלים ולעיתים אף יותר מכך.

 

סגירת התביעה האזרחית במקרים של הטרדה מינית

תביעת נזיקין בגין הטרדה מינית יכולה להסתיים בחיוב הנתבע לשלם פיצויים, בניצחון של הנתבע או בפשרה מחוץ לבית המשפט. למרות שפשרה מחוץ לבית המשפט יכולה לחסוך לתובע זמן רב ולעיתים קרובות גם כסף, נפגעים רבים רוצים לנהל את ההליך עד סופו בכדי שהפסיקה של בית המשפט תהיה גם מהלך הצהרתי, שבו הם מקבלים הכרה בפגיעה בהם.

 

תביעות נזיקין במקרים של הטרדה מינית – סיכום

מי שנפגע על ידי הטרדה מינית זכאי לפי חוק הנזיקין להגיש תביעה אזרחית לשם קבלת פיצויים – תביעה זאת נקראת תביעת נזיקין. סכום הפיצויים המקסימלי על הטרדה מינית הוא 120 אלף שקלים לכל מקרה של הטרדה.

חוק הטרדה מינית