איך מתנהל תהליך גישור?

מגיל קטן מלמדים אותנו שכדאי להתפשר במקום לריב. גם כשאנחנו מבוגרים – אנחנו יוכלים למצוא את עצמנו בהליך גישור, במקום סכסוך משפטי. אבל איך מתנהל בכלל הליך גישור? והאם חייבים להגיע לגישור?

 

איך מתנהל הליך גישור

הגישור, בישראל, מתנהל בדרך כלל באמצעות מערכת בתי המשפט. תהליך הגישור מתבצע בסיוע מגשרים מטעם בית המשפט או מגשרים פרטיים. התהליך כולל בדרך כלל פגישה ראשונית עם המגשרת כדי לדון בסוגיות השנויות במחלוקת ולקבוע את כללי היסוד לגישור. לאחר מכן, המגשרת תעבוד עם הצדדים כדי להקל על התקשורת והמשא ומתן.

המטרה של המגשרת היא לעזור לשני הצדדים להגיע להחלטה שתהיה מקובלת על שניהם. אם הושג פשרה, היא בדרך כלל תכתב בכתב ותחתם על ידי הצדדים, וניתן לאכוף אותה כהסכם מחייב. במידה והצדדים לא יצליחו להגיע להסדר, התיק עשוי לחזור לבית המשפט – שם לא תהיה לשני הצדדים ברירה אלא לקבל את מה שיפסוק השופט.

תהליך הגישור

מה הם השלבים העיקריים בהליך גישור

השלבים העיקריים בגישור יכולים להשתנות בהתאם לנסיבות הספציפיות ולגישת המגשר, אך בדרך כלל הם כוללים יתחילו בפגישת היכרות. בפגישה המגשר מציג את עצמו ומסביר לצדדים את תהליך הגישור, לרבות כללי היסוד ותפקידי המגשר והצדדים.

בפגישה הזו יש גם לכל צד הזדמנות להשמיע דברי פתיחה, תוך הסבר על עמדתו וחששותיו. בפגישות הבאות, המגשר ישאל שאלות ויעודד את הצדדים לחקור את הנושאים והאינטרסים העומדים בבסיס המחלוקת.

לאחר מכן הצדדים עובדים יחד כדי לזהות ולהעריך פתרונות פוטנציאליים ולנהל משא ומתן לקראת פתרון מקובל. לבסוף אם הצדדים מגיעים להסכמה, התנאים ייכתבו בכתב ונחתמים על ידי הצדדים. המגשר יסכם את ההליך וידון בשלבים הבאים, לרבות כיצד ליישם ולאכוף את ההסכם.

 

האם חייבים לפנות לגישור

מלכתחילה – אין חובה חוקית לפנות לגישור. יחד עם זאת, אם בית המשפט מורה לצדדים לפנות לגישור, הם בוודאי חייבים להגיע לפחות לפגישה אחת. במקרים רבים, מומלץ לפנות לגישור משתי סיבות עיקריות.

הסיבה הראשונה היא שגם אם הגישור "יתפוצץ" – העובדה שהסכמת ללכת לגישור ככל הנראה תיזקף לטובתך בעיני בית המשפט. הסיבה השנייה היא שבהליך גישור יש יותר מקום למשא ומתן, כך שבאופן פוטנציאלי תוכל להרוויח יותר מהסכם שנערך בגישור מאשר בפסק דין של ביהמ"ש.

תהליך הגישור

מתי כדאי לפנות לגישור

לגישור ניתן לפנות בגין כל סכסוך בין שני צדדים (או יותר). יחד עם זאת, מרבית האנשים שמגיעים לגישור, מגיעים במסגרת סכסוכי גירושין או בגין סכסוכים משפחתיים סביב ירושה. אנחנו ממליצים לפנות לגישור בכל פעם שאתם חושבים להגיע לבית משפט בגין סכסוך כלשהו. כמובן שאם מגיעים לגישור באופן וולונטרי – שני הצדדים צריכים לרצות בכך.

 

סיכום

לסיכום, גישור הוא דרך נעימה ו-"רכה" יותר ליישוב סכסוכים. כדאי לפנות לגישור לפני שמגיעים לבית המשפט. חשוב לבחור במגשר שמוסכם על כולם.

תהליך הגישור