אילו עבירות דורשות ייצוג על ידי עורך דין צבאי?

אמנם המערכת הצבאית היא מערכת מאד אדוקה ובעלת דרגת משמעת מאד גבוהה, אבל נראה שגם במסגרתה מתרחשות לא מעט עבירות שלא עולות הדעת.

המקרים הללו עלולים להתרחש עקב קלות דעת של חייל, או בעצם פגיעה בו על ידי חייל או אפילו מפקד אחר.

לכן, בין אם אנחנו הפוגעים או הנפגעים, חשוב להכיר את העבירות.

טרם נדבר על העבירות השונות שעלולות לגרור אותנו למשפט צבאי חמור, חשוב לדעת במי נוכל להיעזר. במערכת המשפט הצבאית, ממש כמו בזו האזרחית, ישנם עורכי דין המתמחים בחוק צבאי שהוא שונה מהחוק הרגיל, היות וישנם חוקים מעט מדויקים או ספציפיים יותר. לכן, זה קריטי לקבל ייעוץ וליווי עו"ד המתמחה בדין צבאי.

 

שימוש בסמים

כמובן ששימוש בסמים מסוימים ובמידה מסוימת גם בחיים האזרחיים היא אסורה. יחד עם זאת, גוף צבאי מחמיר עם הענישה על צריכת סמים אף יותר וזאת היות ועלינו לזכור שהחיילים שמגנים עלינו גם נושאים נשק ועל כן שימוש בסמים עלול להוביל למגוון מצבים בלתי מתבקשים.

במידה וחייל נחשד בצריכת סמים המשטרה הצבאית רשאית להביא אותו לחקירה על מנת לאמת או להפריך את הנתונים הללו ואף יכולה היא לבצע חיפוש בדבריו האישיים. אבל, כבר בתחילת ההליך הזה מומלץ ליצור קשר עם עורך דין צבאי עומרי שטרן כדיי לוודא שהזכויות של החייל נשמרות ושהוא יוכל להגן על עצמו כהוגן מול מערכת המשפט הצבאית.

 

עריקה

עריקה היא בעצם היעדרות מהשירות הצבאי מעל ל-21 ימים. במקרה שכזה המשטרה הצבאית היא האחראית על החייל והעונש על העבירה הזו, אשר נחשבת כפלילית, היא מאסר בהתאם וכמובן הארכת השירות באופן יחסי לתקופת העריקה.

הסיוע של עורך דין צבאי כאן היא קריטית מהסיבה שעבירה זו כאמור הינה פלילית ועלולה ללוות החייל בהמשך חייו האזרחיים. רישום פלילי של העדר משירות עלולה לסגור בפניו הרבה דלתות. לכן, ידע משפטי ועזרה של עו"ד הם קריטיים במקרים כאלה על מנת להגן על עתידו של החייל.

 

הטרדה מינית

חשוב לזכור שהמערכת הצבאית מושתת רבות על דרגות היררכיה ובהתאם לכך לצערנו נראה לא מעט מקרים בהם עמדות כוח מנצלות דרגות נמוכות יותר. החוק הצבאי כמובן לא מתעלם ממקרי הטרדה מינית ומעניש עליהן בחומרה ואף מציע סיוע וליווי עבור נפגעי ונפגעות הטרדה.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שגם כאן מדובר בעבירה פלילית ולכן סיוע עורך דין הוא מאד מומלץ, גם עבור החשוד וגם עבור הנפגע.

 

לסיכום

אמנם צה"ל היא מערכת מאד אדוקה וממושמעת אבל גם במסגרתה יכולות להתרחש עבירות. לכן, במסגרת עבירות פליליות כמו עריקה, הטרדה מינית, ושימוש בסמים מומלץ ואף חייב לקבל סיוע של עו"ד צבאי, על מנת לוודא שאין לנו רישום פלילי באזרחות.