אלימות במשפחה – האם המשפט הוא משפט פרטי

ההבחנה בין משפט פרטי למשפט ציבורי ושאלת היחס ביניהם, מהווה כר פורה לכתיבה ומחקר רבים. אחד ממקרי הבוחן לשאלה זו נמצא בשאלת התייחסות המשפט, ובפרט הדין הפלילי לסוגיית אלימות במשפחה. אז האם המשפט הוא פרטי? או שמא דווקא לא? דיון מעניין לפניכם.

 

מה זה אומר?

ישנם הטוענים, בעיקר לגבי חוקים פליליים שונים, שהם מהווים התערבות בחיי הפרט, כמו למשל, חוקים נגד אלימות במשפח. הם טוענים,  שהמשפט הפלילי הוא לא הכלי שאיתו יש להתמודד עם העניינים הללו. ישנם כאלו שטוענים זאת כעיקרון שמגיע מעולמות הרגש? הבית הוא הוא המפלט האחרון גם מפני האלימות, אך יחד עם זאת גם מפני המשפט והתערבות המדינה. ישנם כאלו ששואלים זאת בפן התיאורטי יותר, האם ישנה הבחנה בין מרחב פרטי לציבורי, שהוא זה מגדיר במה מתערב המשפט הפלילי? והאם ההבחנה הנהוגה כיום ביחס לעבירות אלימות במשפחה אכן נכונה. זהו בעצם הדיון, כשאנחנו מדברים על אלימות במשפחה, כמייצגת השאלה הכללית בדבר היותו של המשפט פרטי או ציבורי.

 

אז מה הוחלט?

בפסיקה הישראלית, שבעקבותיה גם הלך המחוקק, מקובל שהכרעה בדבר שאלת התערבות המשפט הפלילי בתוך המשפחה ובפרט בעבירות אלימות במשפחה היא שאלה שמשקפת עמדות חברתיות ערכיות. עורך דין אלימות במשפחה יכול לטעון שהחוק למניעת אלימות במשפחה, בעצם מסמל את העובדה שהמדינה מכירה בכך שיש צורך, לפחות כלשהי, להעניק הגנה לבני הבית השונים, על אף הביקורת על כך שמדובר בפטרנליזם כלשהו, והתערבות בחיי הפרט. אותו עורך דין אלימות במשפחה, יכול לטעון מצד שני, שישנם מקרים שיהיה מדובר ב"תחום אפור", ואין לדעת אם מקומה של המדינה להתערב.

 

ובכל זאת? מה המגמות כיום?

נראה שהמשפט והפסיקה של ימינו, רואים את עצמם בסוף כשומרי סף, השמירה על שלטון החוק, מתבטאת גם, בין השאר, בחדירה כלשהי לפרטיות במגוון תחומים, וביניהם גם הפיקוח וההתערבות במקרים שנראה שהתבצעה בהם אלימות במשפחה. אם אתם גרים בצפון, וודאי תתייעצו במקרים מהסוג הזה עם עורך דין פלילי בצפון, בעיקר כאשר אתם נפגעים ממישהו ממשפחתכם, או שאחד ממכריכם נפגע וברצונכם לבדוק את האופציות. שימו לב, עורך דין פלילי בצפון עם ניסיון בתחום הזה, שעובד גם בתור עורך דין אלימות במשפחה, ידע להדריך אתכם בהליכים עדינים ומורכבים מהסוג הזה.

לסיכום, אלימות במשפחה היא תחום מאוד מורכב ועדין. לא בטוח כלל שניתן להגדיר את המשפט דרך עניין זה כ"משפט פרטי", למרות החדירה המשמעותית לחיי הפרט. להפך, ניתן אולי לומר שהמשפט דווקא מתווה נורמה כללית, שעל הפרט להתיישר לפיה. אפשר לציין שהמגמות כיום, אכן לכיוון התערבות גדולה, לפחות יותר מפעם. בסוף, מדובר בתחום קשה ומורכב, לכל הצדדים.

איש משפט