האם חוקי ללמד את הילדים חינוך ביתי – ואיך ניתן לעשות זאת

אחד מתחומי החינוך שצוברים תאוצה בשנים האחרונות הוא תחום החינוך הביתי. החינוך הביתי מציע להורים לחנך וללמד את ילדיהם במסגרת הבית, המשפחה או הקהילה בה הם חיים, במקום לשלוח את הילדים למסגרות החינוך מטעם המדינה.

במיוחד על רקע משבר הקורונה והתנהלות מערכת החינוך בשנתיים האחרונות, הורים רבים החלו להרים גבה בדבר הכדאיות והאם בית ספר הוא אכן הפתרון היעיל ביותר לחינוך ילדינו. אך יש להכיר את המשוואה החוקית בטרם לוקחים החלטה, כאשר טובת הילד תמיד לנגד עינינו.

 

סיבות לבחירה בחינוך ביתי

רבים לוקחים את קיומו של בית הספר בחיינו כעובדה מוגמרת ומובנת מאליה. הוא מאפשר לילדים לנכוח במסגרת עצמאית, לקיים אינטראקציות חברתיות עם בני גילם ולהתנסות במגוון תחומים לאורך 12 שנות הלימוד. אך בימינו, בית הספר הוא בהחלט לא הדרך היחידה לדאוג לחינוך הילדים, ולא תמיד הדרך היעילה ביותר.

הבחירה בחינוך ביתי מאפשרת להורים לשלוט בתכנים ובחומר שילמדו הילדים, זמן נרחב יותר לתחביבים ולדברים שבאמת אוהבים לעשות, יצירת זמן איכות עם הילדים וגם לשלב זמן שאינו זמן למידה פרונטלי ומנוון בכיסא. אך חשוב להבין את ההיבט החוקי של בחירה בחינוך ביתי. ניתן לקבל פרטים נוספים מעורך דין הבקיא בדיני חינוך, למשל עורכת דין גל קנר אלימי.

 

האם חינוך ביתי חוקי?

לבחירה בחינוך ביתי יש השלכות רבות, והיא מתחילה בתהליך שיש לעבור אל מול רשויות החוק. מתוקף העובדה שבמדינת ישראל קיים חוק חינוך חובה, יש להגיש בקשה לפטור מחינוך ממוסד בבית הספר ובקשה לחינוך ביתי, בקשה אשר נבחנת על ידי המדינה ונבדקת לפרטי פרטים על ידה.

חשוב להבין, הורים שאינם מלמדים את ילדיהם בחינוך ביתי ולא שולחים אותם למסגרות חינוך חשופים לאישומים כבדים בעבירות פליליות, וצפויים להינקט נגדם הליכים כמו עירוב גורמי רווחה. חינוך ביתי הוא חוקי, אך המדינה מוודאת כי אכן מתבצע בצורה המיטבית.

 

התנאים לאישור חינוך ביתי

עמדת המדינה הרשמית היא עדיפות ברורה לשליחת הילדים למסגרות החינוך השונות. לכן, כאשר מוגשת בקשה, על מגישי הבקשה, ההורים במקרה הזה, לבסס היטב את הנסיבות בגינן הם מבקשים לבחור בחינוך ביתי, תוך הצגת השקפת העולם שלהם, תוכנית לימודים מסודרת, כזו שתיתן מענה לצרכי הילד ויאפשר לו לרכוש את המיומנויות ההכרחיות עבורו, לרבות יכולות חברתיות שהן חיוניות להתפתחותו כאדם בחברה.

 

פרטי הבקשה

הבקשה הרשמית כוללת מספר מסמכים הנדרשים לאישורה. מלבד טופס החתום על ידי שני ההורים או כל מי שאחראי על הילד במסגרת התא המשפחתי, יש להגיש בין היתר מסמך המפרט את השקפת העולם של ההורים המסבירה את הנסיבות להגשת הבקשה לחינוך ביתי, תוכנית חינוך ברורה ומפורטת עבור הילד, וכן סדר יום שבועי מובנה של הילד במסגרת החינוך הביתי.

במסגרת הבקשה ייערכו ביקורי בית, שמטרתם לבחון את הלגיטימציה של מבקשי הבקשה לחנך את ילדיהם במסגרת ביתית. מדובר בתהליך לא קצר שהרשויות מבצעות באופן יסודי, על מנת להבטיח את טובתו של הילד.

חינוך ביתי