האם פטורים ממס הכנסה משלמים ביטוח לאומי?

כחלק מהחוק במדינת ישראל כל עובד שכיר או עצמאי צריך לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי בהתאם לגובה ההכנסה שלו. יחד עם זאת ישנם הפטורים מכך. המאמר יבדוק מי זכאי לפטור ממס והאם הוא צריך גם לשלם ביטוח לאומי.

 

מימוש זכויות מס הכנסה

שכירים ועצמאים רבים נתקלים במהלך החיים בבעיות רפואיות המחייבות מהם להפסיק לעבוד ולקבל קצבת נכות. על פי חוק הביטוח הלאומי שכיר שמקבל קצבת נכות של 100% לצמיתות או קצבה של 75% לצמיתות או באופן ארעי למינימום שנה לא משלם ביטוח לאומי. מי שיש לו לפחות 90% נכות צמיתה או זמנית למשך 185 יום, יהיה פטור ממס הכנסה ולא ישלם ביטוח לאומי. דרגת נכות של 75% תזכה בהטבות מס בקופת הגמל ולא בפטור ממס הכנסה. במקרה כזה המעסיק יצטרך לשלם את דמי הביטוח הלאומי ודמי הבריאות של השכיר. לעומתו, עצמאי ימשיך לשלם דמי ביטוח לאומי ובריאות למדור נפגעי עבודה בביטוח הלאומי.

 

האם ניתן לקבל החזר מס בגין בעיות רפואיות?

לא רק שאנשים שחלו זכאים לפטור ממס, הם יהיו זכאים להחזרים רטרואקטיביים של תשלומי המס ששילמו בעת המחלה שבע שנים אחורה בתנאי שהכנסתם השנתית מקסימום 409,000 ₪. על מנת לקבל את הזכאות לפטור ממס יש לעבור וועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי. בוועדה יכולים לקבוע דרגת נכות על מספר פגיעות, אך גם במידה ולאחת מהפגיעות נקבעים 40% נכות ויותר ניתן להגיע באופן משוקלל לדרגת נכות של 90%.

 

איך ניתן לבקש את הפטור?

את הבקשה לפטור ממס הכנסה צריך להגיש לאגף מס הכנסה אליו שייכים, למלא טופס 169 א' ולשלם 679 ₪ באתר המקוון. לבקשה יש לצרף מסמכים רפואיים על הליקויים עליהם מבקשים לקבל נכות. במידה ונקבעה דרגת נכות על ידי מוסדות אחרים כמו משרד הבריאות או משרד הביטחון יש גם להגיש אותם. לאחר קבלת המסמכים והבקשה התובע יגיע לוועדה רפואית על מנת לקבוע את דרגת הנכות. מומלץ לקבל ליווי מקצועי לפני הוועדה הרפואית על מנת לגבש את התיק הרפואי. בוועדה עצמה הרופאים יבדקו את התובע בצורה פיזית ויקראו את המסמכים המצורפים. רק לאחר מכן יקבעו את דרגת הנכות. את התשובה מקבלים לאחר כחודש באתר של הביטוח הלאומי ובמכתב הביתה.

 

מה עושים במידה ולא מקבלים פטור ממס?

אם דרגת הנכות נמוכה מ-90% לא תהיו זכאים לפטור ממס. לפיכך, ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית תוך 45 ימים לוועדת הערר במס הכנסה. על כתב הערעור תצטרכו לשלם 979 ₪. חשוב לציין שגם אם קיבלתם פטור ממס, מס הכנסה יכול לערער על כך. לכן, מומלץ לפנות מלכתחילה לאיש מקצוע המבין בפטור ממס ובוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי ולקבל ייעוץ וליווי צמוד כדי להשיג תוצאות טובות.

שעון ומטבעות