הליך גירושין במשפחה עם ילד נכה – כמה עו"ד טוב חשוב במקרה כזה?

הליך גירושין למשפחה עם ילד נכה הוא הליך מורכב. ישנה חשיבות רבה להסכם גירושין בהסכמה על מנת שהילד הנכה ייפגע כמה שפחות מהליך הגירושין והוריו יהיו פעילים בחייו. המאמר יסביר על חשיבות עו"ד במקרה כזה.

 

כיצד ניתן להתגרש ועדיין להיות מעורב ואחראי לילד עם מוגבלות?

משפחות רבות מפרקות את התא המשפחתי מסיבות הקשורות או לא קשורות לטיפול בילד נכה ובעל צרכים מיוחדים. הנטל של גידול ילד נכה יכול להשפיע על הזוגיות גם אצל משפחות תומכות ולא פעם הן מוצאות את עצמן מנהלות הליך גירושין מסיבה זו. למרות זאת, ישנן אף סיבות אחרות בגינן מתגרשים ולא רוצים לפגוע בילדים ובפרט בילד הנכה במשפחה.

הדרך הטובה ביותר למנוע כמה שיותר פגיעה היא לערוך הסכם גירושין באמצעות עורך דין שתחלק את האחריות בין ההורים גם לאחר ההתבגרות של הילד עד גיל 21. ישנם ילדים מוגבלים שיצטרכו סיוע לאורך כל חייהם במסגרות שונות ולכן חשוב לשתף פעולה ולהגיע להסכם בין ההורים. בנוסף, לפני שמחליטים על צעד משמעותי כמו גירושין מומלץ לקבל ייעוץ מעמותה או גוף המסייע למשפחות עם ילדים נכים, כדוגמת אתר https://www.allrights.co.il.

 

מה צריך לכלול הסכם הגירושין בנוגע לילד נכה?

הסכם גירושין הנעשה על ידי עורך דין מקצועי צריך להיות מאורגן ומסודר ולכלול סעיפים המתייחסים לנכות ולילד עצמו. בראש ובראשונה יש לכתוב בצורה ברורה בהסכם היכן הילד יגור. כלומר, אם איזה הורה הוא יגור. במידה ומדובר על מעון יש להתייחס להוצאות. מי משלם עבורן, מי משלם על הצרכים השוטפים, מתי כל הורה יבקר את הילד במעון וכד'.

במידה ואחד ההורים משנה את אזור מגוריו ומתרחק מהילד יש להתייחס לכך מכיוון שרוב ההורים רוצים לגור בקרבתו של הילד בין אם מדובר על בית של אחד מהם ובין אם על מעון. כאשר ילד עם מוגבלות שוהה במעון צריך גם להיות ברור לאן הוא מגיע בחופשות. בנוסף לכך יש להתייחס בהסכם למחלוקות שעלולות להגיע בהמשך ולפגוע בילד הנכה במידה ואין עליהן הסכמה.

 

החלטה על תשלום המזונות לילד נכה

חלק מהסכם הגישור בין הורים של ילד נכה הוא קביעת דמי המזונות. ילד עם צרכים מיוחדים בעל מוגבלות פיזית זכאי לקצבת נכות וניידות מהביטוח הלאומי ולכן לעיתים מקזזים את סכום הגמלה מדמי המזונות. מכיוון שילדים מוגבלים זקוקים לשירותים רפואיים וסיוע מיוחד פרא רפואי, תרופות, הסעות, מכשור רפואי וכד', העלות של גידולו עולה הרבה כסף לעומת גידול ילד ללא מוגבלות. לפיכך, הועלתה הצעת חוק בה ילד בעל מוגבלות יהיה זכאי לתשלום דמי מזונות גם לאחר גיל 18. לסיכום, כאשר מדובר בהחלטה גורלית כמו גירושין חשוב להגיע להסכמות ולהסתייע בעו"ד.

 

אייקון תכלת של ילד בכסא גלגלים