הליך הגירושין בבית דין רבני

הליך גירושין בבית דין רבני שונה באופן מהותי מהליך גירושין בבית משפט אזרחי, למשל בית הדין הרבני נוטה להשאיר רכוש הרשום על שמו של אחד הצדדים בחזקתו ולא להורות על חלוקה שווה של הנכסים, נהוג לחשוב כי בית המשפט הזה מטיב עם הגבר אולם הדבר לא תמיד נכון.

 

מה מיוחד בבית הדין הרבני?

ההבדלים בין בית הדין הרבני לבין בית המשפט האזרחים באים לידי ביטוי בצורת השיפוט ובדין הקבוע, בעוד שבית המשפט לענייני משפחה פוסק על פי רוב בהתאם לחוקים שנקבעו בכנסת ישראל בית הדין הרבני מחוייב לדין הדתי ולעיתים קרובות תיקים דומים יסתיימו בתוצאות שונות מאוד בכל אחד מבתי המשפט האלה.

חשוב להבין כי בית הדין הרבני לא פועל בחלל ריק, קיימת ביקורת על פסיקותיו וניתן לערער על החלטותיו לבית המשפט העליון, למשל בג"ץ קבע כי בהליכי חלוקת הרכוש בית הדין הרבני צריך לפעול על פי חוקי מדינת ישראל ולא על פי המשפט העברי.

 

ייחודיות בית הדין הרבני

השוני בין בתי המשפט בא לידי ביטוי בסוגיות רבות, חלקן להלן:

  • בית הדין הרבני צריך לקבל הוכחות לכך שמי שפנה אליו עשה זאת בתום לב, במיוחד כשאל הפנייה מצטרפת בקשה לדון בענייני משמורת, מזונות ורכוש, בית הדין יבקש להוכיח בפניו כי הפונה פועל בתום לב וכי יש סיבה טובה לכך שכלל הסוגיות הגיעו לפתחו של בית הדין, כאשר בית הדין סבור אחרת הוא יכול לדחות את התביעה ולהעבירה לבית המשפט האזרחי.
  • בעל שבגד באשתו יחוייב לשלם לאשה את הכתובה שנקבעה בחתונה, כך גבר שמצפה לפגוש בשופטים ידידותיים עלול לספוג מכה כלכלית, במיוחד כאשר הסכום המופיע בכתובה גבוהה.
  • בית דין רבני יכול לקבוע כי אישה שבגדה בבעלה אינה זכאית לתשלום הכתובה ואף יכול לפגוע בתשלום המזונות הקבוע בחוק, כמו כן, אישה בעלת הכנסה גבוהה יחסית שמסוגלת לפרנס את עצמה יכולה שלא לזכות בתשלומי מזונות.

 

פתיחת תיק גירושין ברבנות

כדי לפתוח תיק גירושין ברבנות יש למלא מספר טופס הקיים באתר האינטרנט של בתי הדין הרבניים, בטופס יש לציין את פרטים אישיים אודות התובע בן הזוג ואת עורכי הדין של הצדדים, בנוסף יש לפרט על אודות נסיבות הגירושין.

לאחר מילוי הטפסים יש לפנות למזכירות בית הדין הרבני, לשלם את האגרה הדרושה לפתיחת תיק ומיד לאחר מכן התיק ייחשב כתיק פתוח.

לכל תביעת גירושין, בין אם בבית הדין הרבני או בבית דין אזרחי צריך להתלוות עו"ד גירושין טוב, עורך דין בעל ניסיון בתחום הגירושין יסייע ללקוח שלו למקסם את הדרישות שלו מבן הזוג השני וכן הוא יידע להדריך את הלקוח כיצד להתנהל מול בית המשפט, כאשר עורך דין טוב יכול לעשות את ההבדל בין הליך טראומתי להליך שיסתיים באופן מיטבי ללקוח.