הסכם חיים משותפים – מהו ומה הוא שונה מהסכם ממון

המשפט הישראלי מבדיל בין שני סוגים של הסכמי זוגיות: הסכם ממון והסכם חיים משותפים. אך מהו בדיוק הסכם חיים משותפים וכיצד הוא שונה מהסכם הממון המוכר יותר?

חיי הזוגיות שלנו יכולים להיות נוצצים ומבטיחים בשנותיהם הראשונות, אך להתערער באופן טבעי לחלוטין ככל שחולפות השנים. שינויים במצבי החיים, בהרגלים, בתודעה ובמאפיינים של כל אחד ואחת מאיתנו, עשויים להוביל למצב של פרידה. פרידה לאחר שנות זוגיות רבות יחד היא עניין כואב, שהופך למייסר ולעתים גם גדוש בכעסים, תסכולים ושנאה, כל עוד קיימות מחלוקות שמתייחסות לענייני הרכוש או גידול הילדים.

כדי למנוע מלחמות מיותרות בין בני הזוג, עלבון, מתח, השפעה קשה על הילדים ואפילו ניסיונות לפעול במרמה על ידי סחיטה או התעלמות מתוך רצון לנקמה, חותמים בני זוג רבים על הסכם ממון. הסכם זה נערך בין מאורסים או נשואים וקובע הסדרים כלכליים ביניהם, למצב שבו החבילה המשותפת תתפרק.

 

ההבדל בין הסכם חיים משותפים להסכם ממון

הסכם הממון יפה למצבים שלאחר הנישואין, אך האם ניתן ליצור הסכם דומה גם למהלך הנישואין? בהחלט. זהו הסכם שנקרא הסכם חיים משותפים והוא מאפיין זוגות שאינם נשואים. הסכם זה כולל לא רק הסדרים כלכליים, אלא כל תנאי חיים אחר שנוגע לחייהם המשותפים של בני הזוג, גם במהלכם וגם בסיומם.

הסכם חיים משותפים מתאים לבני זוג שלא נישאו באופן רשמי, בין אם הם מגדירים עצמם כידועים בציבור ובין אם לא. הוא מתאים מסיבה זו גם לזוגות חד מיניים ולמעשה מהווה הוכחה רשמית על הזוגיות בין השניים, כך שלא תוכל להיות מחלוקת האם השניים הם בני זוג או לא.

 

הענקת תוקף חוקי להסכם חיים משותפים

התנאי היחידי לתיקוף הסכם החיים המשותפים, הוא לאמת ולאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה או מול נוטריון. הסיבה לכך היא שזוגות ידועים בציבור אמורים להוכיח בעת הפרידה כי חיו יחד, כאשר נוצרת ביניהם מחלוקת כלשהי לגבי הרכוש. הסכם זה מגן עליהם ומונע כל ספק לגבי קיום הזוגיות, בד בבד עם יכולתו להפחית מחלוקות עתידיות שיצריכו ראיות והוכחות בהליכים משפטיים.

 

עריכת הסכם בפרק ב'

אם אתם נמצאים בזוגיות בפרק ב', דעו שהסכם חיים משותפים נחשב לשכיח. מצבים שבהם כל צד כבר מגיע עם רכוש אישי, חסכונות, דירה, זכויות סוציאליות וכמובן ילדים, יכולים להיות מוסדרים על ידי ההסכם. כך לאחר הפרידה, כל צד שומר על הנכסים והזכויות שלו לטובתו ולמען ילדיו.

 

תחושת הביטחון: היתרון הגדול ביותר בעריכת ההסכם

היתרון המשמעותי ביותר של ההסכם, הוא תחושת הביטחון. הזוג יודע כיצד לנהל את חייו המשותפים לאור ההסכם ויודע מה יקרה במהלכם ובמהלך הפרידה: איך יחולקו נכסים משותפים, מהי האחריות של כל צד,  ומהי האחריות של כל צד, כיצד לנהוג בנכסים ובכספים שניתנו להם או שירשו, כיצד יטופלו חובות פתוחים שהתקיימו לפני הזוגיות או שנותרו פתוחים לאחר הפרידה, מהי המשמורת על הילדים ועוד.

לייעוץ וליווי בנושא, פנו אל עורכת דין דנה פלד המתמחה בעריכת הסכם חיים משותפים.

 

פגישה