השאלות הכי נפוצות ששואלים עורך דין לענייני משפחה

עורכי דין לענייני משפחה מלווים אותנו בשעות הכואבות ביותר שלנו, ברגעי משבר גדולים מאוד שאנו חווים. בין אם מדובר בסכסוך גירושין ובין אם מדובר בסכסוכי ירושה, אף פעם לא נעים לריב בתוך המשפחה. כדי שהפגישות עם עורכי הדין יהיו אפקטיביות ביותר, חשוב לדעת מראש מה לשאול את עורך הדין. להלן נכיר את השאלות החשובות והנפוצות ביותר, שחשוב שתשאלו את עורך הדין שלכם.

 

שאלה: לאן כדאי לי להגיש את תיק הגירושין, לבית הדין הרבני או לבית המשפט האזרחי?

תשובה: הדין הישראלי מעניק לשאלת הסמכות בדיני הגירושין שלוש תשובות שונות. עבור חלק מהנושאים, הסמכות קנויה לבית הדין הדתי בלבד. נושאים אחרים מסורים לבית המשפט ואל לו לבית הדין לדון בהם. אחרים, מסורים גם לבית המשפט וגם לבית הדין ומקום הדיון בהם תלוי במקום הגשת התביעה.

התייעצו עם עו"ד לענייני משפחה בשהם או בכל מקום אחר היכן כדאי לכם להגיש את התביעה. מקובל לחשוב שלנשים עדיף להגיש תביעות בבית משפט ולגברים בבית הדין. ישנם מצבים שתפיסה זו אכן נכונה, אך קיימים גם מצבים הפוכים. כך, למשל, אישה המעוניינת בפסיקת מדור ספציפי תעדיף לתבוע בבית הדין ולא בבית המשפט האזרחי, אך זהו לא הדבר המפתיע ביותר.

ככלל, פסיקת המזונות בבית הדין הרבני, מיטיבה עם הנשים הרבה יותר מזו של בית המשפט האזרחי. לאור הלכת בע"מ 919, כאשר המשמורת על הילדים משותפת לא ייפסקו מזונות לטובת האישה בגין ילדיה. ההלכה חלה לכאורה גם על פסיקת בית המשפט וגם על פסיקת בית הדין.

אולם בפועל, בתי הדין מוצאים דרכים להתחמק מתחולתה של הלכה זו וממשיכים לפסוק תשלומי מזונות מהדבר לאישה. מכיוון שכך, שאלת הסמכות אינה חד משמעית כלל וכלל. יש להיוועץ בעורך דין מקצועי שינחה אתכם באשר למקום הסמכות שייטיב עימכם בנסיבות המקרה הספציפי.

 

שאלה: אני אבא לילדים בגיל הרך. האם יש לי סיכוי לקבל משמורת שווה עליהם?

תשובה: חזקת הגיל הרך עודנה חלה במשפט הישראלי. לפיה, חזקה על ילדים עד גיל 6 שטובתם שיהיו במשמורת מלאה אצל אימם. כלל נוסף במשפט קובע שלא מפרידים אחים בין משמורות. לכן, בהימצא ילדים מתחת לגיל 6, עקרונית המשמורת על הילדים כולם תימסר לאם.

עם זאת, בפועל, בתי המשפט נוטים להתעלם מהחזקה ולבחון את הדברים לאור טובת הילד. כך, שעורך דין טוב ומיומן יוכל לשכנע את בית המשפט כי טובת הילד להיות אצל אביו והאב יזכה במשמורת על ילדו.

 

שאלה: האם מומלץ לערוך הסכמי ממון והסכמי קדם נישואין?

תשובה: חוק יחסי ממון מסדיר את חלוקת המשאבים בין בני הזוג. החוק מכיר במפורש בזכותם של הזוג לערוך הסכם שונה מזה הקבוע בחוק – החוק הוא דיספוזיטיבי ולא קוגנטי. כאשר יש פערים משמעותיים בסכום שכל אחד מהצדדים מביא עימו, מומלץ לערוך הסכם שכזה.

הסכם קדם נישואין משמש כמנוף לחץ על צד שבהמשך יסרב לתת או לקבל גט. תוקפו של ההסכם שנוי במחלוקת בין הדיינים השונים אך הוא הולך וצובר תאוצה. בארה"ב, למשל, לא ניתן להינשא בטקס אורתודוקסי מבלי לחתום עליו. התייעצו עם עורך הדין באשר לכדאיותו.

 

שאלה: האם עו"ד לענייני משפחה מתעסק גם בצוואות וירושות?

תשובה: כן! עורך דין לענייני משפחה מתעסק בכל העניינים הנדונים בפני בית משפט למשפחה ובהם ירושות, צוואות, ייפוי כוח מתמשך, סכסוכי אחים ועוד.

 

לסיכום

אלו הן השאלות שחשוב להכיר לפני שמגיעים לפגישה אצל עו"ד לענייני משפחה. עברו על השאלות, ראו אילו מהן רלוונטיות לכם ודסקסו עם עורך הדין שלכם עליהן. בהצלחה!

עורך דין משפחה