חוקי העל האש בצבא – למי מותר לבשל?

המטבח הצבאי

"הצבא צועד על קיבתו" הינו ציטוט מפורסם שמשויך לנפוליאון בונפרטה מהמאה ה-19. נדמה כי נפוליאון ניסה להוכיח עד כמה המזון חשוב לצבא, עד כמה הוא מהווה חלק משמעותי מעצם קיומו.

גם בצבא ההגנה לישראל, יש מקום של כבוד למטבח ולאוכל הצבאי המפורסם. בשל החובה להתגייס והשהייה הרצופה בבסיסים הצבאיים, הצבא מקפיד על קיומם של מטבחים גדולים, עם טבחים וארוחות משביעות ומזינות.

בשנים האחרונות, תוכלו למצוא לא מעט גיוון במטבחים הצה"ליים. בין אם מדובר בסגנונות אוכל שונים, ארוחות חגיגיות ודברים שפעם היה ניתן למצוא רק בבית.

 

בטיחות וכשרות

חשוב לזכור שבעקבות העובדה שצבא ההגנה לישראל מחויב לכללים מסוימים, אין לטבחים הצבאיים ולמפקדי הלוגיסטיקה והמזון יכולת להגשים כל חלום קולינרי שעולה בראשם, לא מדובר במטבח ביתי שמאפשר להחליט מהרגע להרגע לצאת לגריל גז במרפסת ולהניח עליו כמה סטייקים טובים.

בהמשך לכך, נשאלת השאלה האם ואיך מותר להכין ארוחת "על האש" בצבא. בגדול, התשובה לשאלה זו חיובית. מותר להכין ארוחת על האש בצבא אך יש מספר מגבלות.

 

מגבלת בטיחות

הבטיחות בצבא היא ערך עליון, מכיוון שקיים חשש מהתפרצות של אש או התלקחות של גז, כוויות וחתכים, ישנם כללים ברורים בכל הנוגע לבישול הצבאי. לכן, רק הטבחים בצבא רשאים לבשל ארוחה חמה, וגם היא מחויבת לעמוד בכללי בטיחות.

 

מגבלת כשרות

מאז היווסדו, צבא ההגנה לישראל, מקפיד לכבד את הנחיות הכשרות שניתנות על ידי הרבנות והרב הצבאי הראשי. ישנם לא מעט חיילים דתיים בצבא שמקפידים על אורח חיים כשר ודתי, לכן האוכל בצבא והמטבח הצבאי מחויב לעמוד בסטנדרטים מחמירים של כשרות.

לכל יחידה צבאית יש בעל תפקיד שעיקר אחריותו היא הקפדה על עמידה בסטנדרטים של הכשרות. לכן, לא כל אחד יכול לבשל ארוחה צבאית ורק הטבחים והאנשים שהוסמכו לכך יכולים לעשות זאת.

 

לסיכום

בהינתן שהעל האש עומד בכללי הבטיחות והכשרות הנדרשים ובנוסף, הוא מתבצע על ידי טבחים או אנשים שהוכשרו לכך, ניתן להכין ארוחת על האש בצבא. נכון, העל האש הצבאי לא יהיה כמו ארוחה על גריל גז במרפסת הביתית שלכם, אבל חוויית הארוחה המיוחדת עדיין יכולה להישאר.

חשוב לציין שאם יחידה צבאית (כיתה, מחלקה או פלוגה) מעוניינת להכין ארוחת על האש, היא יכולה לפנות למטבח הצבאי של היחידה, לבקש את החומרים, להבין את ההנחיות ולקבל אישור לכך. לרוב יומלץ ליחידה לספח אליה לערב הארוחה את אחד מאנשי המטבח על מנת שהם יעזרו בקיום הארוחה.

כשתגיעו הביתה, אנחנו כמובן ממליצים לכולכם להצטייד בגריל גז למרפסת, שמהווה בסיס מצוין לארוחת על האש חגיגית. כמובן, שכמו בצבא, גריל הגז נוצר גם כדי להקפיד על הוראות הבטיחות בין היתר.

 

בשר דולק על המנגל