יחסי מרות – מה עושים?

זומנתם לחקירה באזהרה בעניין ניצול יחסי מרות בצבא – מה עושים במצב כזה?

הצבא מטבעו הוא מקום עם פוטנציאל גדול ליחסי מרות ולכן לצערנו, חקירה שעניינה ניצול יחסי מרות עלולה לקרות בקלות. אם אתם או מישהו מהקרובים או החברים שלכם נקלע למצב הזה חשוב מאד לדעת כמה דברים בסיסיים על מנת להתמודד עם הסיטואציה.

אז מה צריך לעשות במצב כזה? כיצד הכי נכון להתמודד?

 

מדריך מקוצר ומקיף עם כל המידע שאתם צריכים לדעת  –

מה זה בכלל יחסי מרות?

יחסי מרות זה מונח שמתאר מערכת יחסים שמבוססת על אי שוויוניות. מערכת יחסים אינטימית ולא מאוזנת שיש בתוכה יחסי כוחות מורכבים. הכוונה היא שאחד הצדדים מתוקף תפקידו חזק יותר ויש לו כוח השפעה נרחב על הצד השני. בכך הוא יכול לנצל את הכוח שלנו כדי לגרום לצד השני לעשות דברים שאינו מעוניין. הוא יכול לאיים על הצד השני בשלל דברים הקשורים לכוח שיש לצד א על צד ב. באזרחות ישנן אין סוף דוגמאות. בצבא הדוגמא הכי שכיחה היא מפקד ופקודה.

 

יחסי מרות בצה״ל

בצבא שהוא מלכתחילה מערכת מאד היררכית הבנויה על מפקדים ופקודים יש פוטנציאל רחב יותר לאירועים מסוג זה שכן כמעט כל היחסים בצה״ל הם יחסים המבוססים על היררכיה. כמו כן בצבא הסיטואציה מאד שונה באזרחות – אנשים יכולים לבלות יחדיו ימים ושבועות מבלי לחזור הביתה וקרבה מסוג זה עלולה להיות מבלבלת.

חשב לדעת שצה״ל מתייחס לעניין הזה בכובד ראש. מכיוון שהוגשו בשנים האחרונות לא מעט תביעות בנושא וחקירות רבות נפתחו, צהל מנסה להלחם בתופעה.

 

 הזכות לעורך דין

הדבר החשוב ביותר שעליכם לדעת הוא שאתם, כמו בכל חקירה אחרת, זכאים לעורך דין! חשוב להיפגש עם עורך דין עוד לפני החקירה הראשונית ולמסור לו מידע רחב בנוגע למקרה. מומלץ לחפש עורך דין חכם, חריף ובעל נסיון עתיר בתחום. עורך הדין יידע להכין אתכם וכבר מהשלב הראשוני לבנות תיק שיצמצם את הנזק, או אולי אף יוציא אתכם זכאים. לחצו כאן לפרטים נוספים >>>

 

איפה תשפטו?

באופן עקרוני ההתייחסות של צה״ל לאירוע כזה היא במישור הפלילי ולפיכך ישאפו לשפוט את האדם שהורשע בניצול יחסי מרות בפני בית דין צבאי.

במקרים פחות חמורים יישפט הנאשם בבית דין משמעתי, שם יפסוק קצין מיוחד שהוסמך לשפוט בעבירות מסוג זה.

 

התנהגות שאינה הולמת

חקירה והאשמה בעברת מרות יכולה להפוך לעניין די מורכב ולא נעים. חשוב להגיד כי גם במקרים שאפשר יהיה להוכיח שהייתה הסכמה מלאה, עדיין ברמה הפיקודית המפקד יכול להימצא אשם ולשלם מחיר על הקשר הזה. הוא יכול לעמוד לדין משמעתי על עבירת "התנהגות שאינה הולמת" – עבירה ייחודית לשיפוט והדין הצבאי המופיעה בחוק השיפוט בצבאי.

לסיכום, זימנו אתכם לחקירה בנושא ניצולי יחסי מרות בצבא, דעו שדבר זה קורה מעת לעת. שיכרו את כישוריו של עורך דין מנוסה שילחם בשבילכם.

עורך דין צבאי