מהי גמלת סיעוד?

גמלת סיעוד היא גמלה שניתנת למי שהגיע לגיל פרישה וזקוק לסיוע בעשיית פעולות יום יומיות – התלבשות, התרחצות, אכילה וכדומה.

הגמלה יכולה להגיע לסכומים שבכוחם לעזור למי להיטיב משמעותית את איכות החיים, בין אם באופן כלכלי ובין אם באופן פרקטי.

 

מי זכאים לגמלת סיעוד?

ישנם חמישה תנאים מרכזיים שבכוחם להכריע האם תתקבל הגמלה או לא – ראשית, על תובע הגמלה להיות תושב ישראל שעבר את גיל הפנסיה. שנית, עליו להתגורר כחלק מקהילה, כלומר לגור בביתו או להיות חלק ממערכת של דיור מוגן. לכן, מי שמצוי במחלקות סיעודיות או בתי חולים גריאטריים לא יוכל להיות זכאי.

שלישית, התובע לא זכאי לגמלת שירותים מיוחדים, גמלת נפגעי תאונות עבודה בעלי נכות משמעותית, מקבל הטבה שקולה לגמלת סיעוד (במטרה למנוע כפל קצבאות).

במידה והתובע מקבל את הקצבאות הללו יהיה עליו לבחור באיזה מן הגמלות הוא בוחר, כאמור, לא ניתן לקבל את שתיהן.

רביעית, התובע צריך להוכיח שהסיוע עבורו משמעותי ברמה מהותית לקיום שגרה יום יומית תקינה. כלומר, עליו לעבור בחינת תלות הקובעת את מידת כמות הצורך שלו בסיוע. לחילופין, על התובע לקבל סיוע קבוע על מנת לשמור על מצבו ברמה הבטיחותית או להגן על בטיחותם של בני משפחתו והסובבים אותו.

חמישית, אין ההכנסה שלו גבוהה מתקרת רף הזכאות. למשל, מי שמשכורתו גבוהה משישה עשר אלף שקלים לחודש לא יקבל את הגמלה כלל, בעוד שמי שמשכורתו נמוכה מאחד עשר אלף שקלים בחודש יהיה זכאי לקצבה מלאה.

 

כיצד ניתן לקבל את הגמלה?

בשלב הראשון יש להגיש תביעות סיעוד לגורם המוסמך. את התביעה עצמה יכול להגיש מי שזקוק לזכאות עצמה, בן משפחה של התובע או מי מטעמו (למשל עורך דינו, עובד סוציאלי שמונה לו וכיוצא באלו). קשיש שגילו גדול מתשעים יכול להיבדק על ידי הרופא הגריאטרי שלו במקום המעריך החיצוני שבוחן את רמת התלות שלו.

כדאי לשים לב שאם מגיש התביעה איננו התובע עצמו יש לצרף מסמכים של ייפוי כוח למגיש התביעה. אי הגשה של טפסים אלו עלולה לעכב משמעותית את קבלת הקצבה.

את הטפסים ניתן להגיש גם באופן דיגיטלי באופן שחוסך זמן ואת ההמתנה בסניף הביטוח הלאומי (רק למי שמחליט שלא להיוועץ בעורך דין).

בשלב השני של הגשת התביעה, יש לצרף מסמכים רפואיים הדרושים למילוי התביעה, למשל תדפיסי מידע רפואי מקופת החולים שבה הוא מבוטח, אישורים על רמות ההכנסה של התובע וכל טפסים אחרים שיוכלים להעיד על רמת הצורך של התובע.

בשלב זה מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין מומחה, שבעקבות הניסיון שלו יודע אילו טפסים להנפיק, אילו חוות דעת נדרשות בדיוק על מנת למקסם את הזכאות הדרושה. המיומנות והידע חשובה במיוחד לאור הכרה של דפוסי ההחלטות בוועדות.

 

חוק ומשפט