מה זה אומר להיות ״ידועים בציבור״?

כיום, זוגות רבים בוחרים שלא להינשא, לא דרך הרבנות וגם לא בחתונה אזרחית. זוגות רבים מעדיפים להיות פשוט ידועים בציבור. סטטוס חדש שצובר תאוצה ומציע לזוגות האלו אלטרנטיבה אחרת במקום מוסד הנישואין שבו לא מצאו את מקומם. אבל מה זה אומר בכלל להיות ידועים בציבור? איך התהליך מתבצע? מה הזכויות של זוג ידוע בציבור? על כל השאלות ננסה לענות כאן.

 

התסכים להיות ידוע בציבור איתי?

אז מי הם הידועים בציבור? על פי ההגדרה המילונית, ידועים בציבור הם כל זוג שלא נשוי על פי כללי המדינה, אך מוכר במערכת המשפטית כזוג עם זכויות שונות, שעליהן נפרט בהמשך. מכיוון שאין חוק מסודר שקובע מה ההגדרות לזוג ידוע בציבור, כל מקרה נבחן לגופו על ידי בית המשפט, מה שאומר, שכל זוג שרוצה להיות ידוע בציבור, חייב להופיע בפני בית המשפט על מנת לקבל את ההכרה והזכויות.

בכל התהליך הזה, יש להיעזר בעורכי דין לענייני משפחה, אשר בקיאים בכל הזכויות והחובות שמגיעות לידועים בציבור ויעזרו לכם לוודא שהכל מתנהל כמו שצריך. אנחנו נוכל להמליץ לכם על עורכת דין לענייני משפחה באור יהודה – מקצועית ומנוסה.

 

על פי מה בית המשפט קובע?

אז כפי שאמרנו, אין חוק מוגדר למי הם בני זוג ידועים בציבור , אך לבית המשפט יש מספר קריטריונים קבועים אותם הוא בוחן לפני שהוא מקבל את ההחלטה. ראשית, האם בין בני הזוג יש יחסי אישות, אהבה וכבוד הדדי. שנית, האם שני בני הזוג מנהלים משק בית יחד באופן שוויוני כאשר כל אחד תורם את חלקו למאמץ.

שלישית, יתעמק בית המשפט בשאלה מדוע בחרו בני הזוג שלא להינשא בחתונה ברבנות או בחתונה אזרחית. בית המשפט רוצה לוודא כי ההחלטה לוותר על הנישואין אינה מסמלת כי הקשר בין השניים אינו רציני עם כוונות להמשיך את חייו יחד.

 

מהן הזכויות של ידועים בציבור?

כמו לזוגות נשואים המקבלים זכויות והטבות מהביטוח הלאומי למשל, גם זוגות ידועים בציבור זכאים להטבות שונות לאחר שקיבלו אישור מבית המשפט לכך שהם ידועים בציבור. את הבקשה לקבל הזכויות מעבירים לביטוח לאומי בעזרת טופס ייעודי למצב של ידועים בציבור, בו תתבקשו להוסיף את כל המסמכים הרלוונטים ואף עדות של שני אנשים על טיב הקשר ביניכם.

 

ירושה

גם עבור הירושה, ההכרה כידועים בציבור תקפה. כשם שבן זוג של אדם שנפטר זכאית לקבל את כל רכושו, אלא אם כן יש צוואה שורה אחרת, כך גם אצל זוג ידועים בציבור.

 

מזונות

כשם שכל אישה נשואה זכאית לקבל מבעלה מזונות בזמן נישואיהן, כך גם ידועה בציבור זכאית. וכשם שאישה שהייתה תלויה בבעלה בפן הכלכלי זכאית למזונות משקמים בתקופת הפרידה וההסתגלות לחיים בנפרד, כך גם אישה ידועה בציבור זכאית.

זוגות