מה זה אפוסטיל ולמה הוא?

אם אתם זקוקים להכרה במסמך משפטי ממדינה זרה בישראל, או שיש לכם מסמך משפטי ישראלי שאתם רוצים שיקבל הכרה במדינה זרה, אתם צריכים להכיר את המונח אפוסטיל. אפוסטיל היא אמנה שנחתמה על ידי מספר רב של מדינות, ומטרתה היא הקלה בהכרה במסמכים בירוקרטיים שונים בין אותן המדינות. במדריך שלפניכם נסקור את הנושא בקצרה. 

 

מה משמעות השם אפוסטיל?

אפוסטיל הוא מונח בצרפתית והתרגום הישיר שלו לעברית הוא אישור. מונח זה מתאר אישור רשמי של המדינה למסמך ציבורי ומשפטי, שהוא אכן הונפק על ידה ועל מסמכים פרטיים שהם אמיתיים וקיימים במדינה בה הם נחתמו. בשורה התחתונה, אם אתם זקוקים להכרה בצוואה, בתעודת נישואין או לידה, יש לכם צורך בחותמת אפוסטיל.

במדינת ישראל ישנם מספר גופים שמוסמכים לתת את חותמת האפוסטיל בהתאם לסוג המסמך שאותו רוצים לתקף במדינה אחרת. במדינות שחתומות על אמנת האג, התהליך של הכרה במסמך רשמי של המדינות האחרות החברות באמנה, הוא קצר יותר מאשר הכרה במסמך של מדינה שלא חברה באמנה.

מה משמעות השם אפוסטיל 

מה ההבדל בין אפוסטיל על מסמך ציבורי ועל מסמך פרטי?

ישנם שני סוגים עיקריים של מסמכים שיכולים לקבל את חותמת האפוסטיל. הראשון הוא מסמכים ציבוריים שמוענקים על ידי רשויות שונות במדינה. סוג זה של מסמך כולל מספר רב של אישורים ותעודות כמו תעודת לידה, אישור על סיום תואר ואפילו הכרה באחוזי נכות. במסמכים מסוג זה, יש לקבל אישור מטעם הרשות שהפיקה את המסמך לגבי נכונותה, ואז לקבל אישור נוסף ממשרד החוץ.

הסוג השני של המסמכים שיכולים לקבל חותמת אפוסטיל הם מסמכים פרטיים כמו צוואה או חוזה עסקי. במקרים אלו יש להשיג חתימת ותרגום של נוטריון למסמך המדובר, ואז לקבל על כך אישור נוסף ממזכירות בית המשפט.

מה ההבדל בין אפוסטיל על מסמך ציבורי ועל מסמך פרטי 

מה העלות של אישור חותמת אפוסטיל ותרגום של מסמך?

העלות של חתימת אפוסטיל במזכירות בתי המשפט היא 35 שקלים למסמך. משרדי הממשלה השונים שמנפיקים מסמכים, מאשרים אותם לאפוסטיל ללא עלות נוספת. במקרה של מסמך פרטי, העלות משתנה לפי אורך המסמך שיש לתרגם לשפה הזרה. עד למאה מילים הראשונות לתרגום המחיר הוא 209 שקלים.

למסמכים שאורכם ממאה ואחת מילים ועד לאלף מילים המחיר הוא 209 שקלים בתוספת של 165 שקלים. לכל העתק נוסף של המסמך יש לשלם תוספת של 88 שקלים. המחירים הם מחירי הנוטריון שמתרגם ומאשר את המסמך.

 

אפוסטיל בארץ ובעולם – סיכום

אפוסטיל היא אמנה בין לאומית בה חברות מדינות רבות בעולם, ביניהן ישראל. אמנה זאת מאפשרת לחברות השונות בה לקבל מסמכים משפטיים אחת של השנייה ללא צורך בקבלת אישורים רבים מגופים שונים. בכדי לקבל אישור האפוסטיל, יש לפנות לנוטריון, משרד הממשלה שהפיק את האישור, משרד החוץ או מזכירות בתי המשפט.

מה זה אפוסטיל ולמה הוא