מה צריך לעשות לפני הליך גירושין

כולם מכירים את הסצנות מסרטי קולנוע ומסדרות טלוויזיה, בהן עומדים בני הזוג לשעבר מול בית המשפט, כמו אויבים מושבעים, ששכחו מה גרם להם להינשא מלכתחילה ונאבקים באמצעות עורכי דינם על נושאים שונים, תוך שהם הורסים כל חלקה טובה במערכת היחסים שלהם, פוגעים אחד בשני כמיטב יכולתם ולא פוסחים גם על הילדים המעורבים בתהליך.

אך למען האמת, במרבית המדינות המתוקנות ברחבי העולם, פני הדברים כבר אינם כך. בעקבות עלייה במספר מקרי הגירושין ועומס גדול על בתי המשפט ברחבי העולם, החליטו מדינות רבות לשלב בהליך הגירושין שלב נוסף, שימנע את כל אלה.

מסכים של מחשב

 

מהם שלבי הליך הגירושין ואיך הגישור משתלב בהם?

  1. קבלת החלטה – במרבית המקרים, החלטה על גירושין אינה מתקבלת בקלות ראש, כך לדברי  יורם דובובסקי – מגשר גירושין מוסמך וותיק. זוהי החלטה שמתקבלת לאחר חודשים רבים של לבטים והתחבטויות, לעיתים גם ניסיונות לתיקון המצב ולשמירה על מערכת היחסים ועל המסגרת המשפחתית, אלא אם כן מדובר בגירושין בעקבות בגידה למשל – אז ההחלטה מתקבלת לרוב במהירות ומתוך כעס, שאינו תורם לתקינות ההליך.
  2. מירוץ סמכויות – תיקי גירושים בישראל נידונים בבית הדין הרבני, או בבית המשפט לענייני משפחה. לכל אחד מבתי הדין יש מערכת שיקולים שונה מעט ולכן בני הזוג, שמחליטים להתגרש, ממהרים להגיש את תביעת הגירושים בבית הדין, שבו הם צפויים לקבל יחס מועדף. אישה שרוצה לקבל את מה שהובטח לה בכתובה למשל, תעדיף למהר ולהגיש את התביעה בבית הדין הרבני. לעומת זאת, אם נתפסה בבגידה, עדיף לה שהתיק יתנהל בבית הדין לענייני משפחה.  בית המשפט הראשון שמקבל את התיק – הוא זה שבו יתנהל התיק עד תומו ולכן תחילת ההליך נקראת "מרוץ סמכויות".
  3. גישור גירושין, או הליך גירושין מהיר – בשל העומס הגדול על בתי המשפט ובזכות היתרונות הרבים של הליכי הגישור ברחבי העולם, הוחלט גם בישראל, לחייב את בני הזוג לפנות להליך גישור לפני תחילת הטיפול המשפטי בתיק. יורם דובובסקי מסביר, כי הרציונל העומד מאחורי קבלת ההחלטה הזו הוא שהליכי גישור גירושין הוכיחו עצמם כיעילים בפתרון מחלוקות בדרכי שלום. בני הזוג מצליחים להגיע להסכמות בצורה שקולה ועניינת, בנוכחות מגשר גירושין מוסמך ומקצועי, שיש לו הבנה ויכולת לנהוג במקרה בכל הרגישות הדרושה. הסיבה לכך היא שסילוק המטען הרגשי לפני שמנסים להגיע להסכמות, מסייע לעבור את ההליך בצורה יעילה ונוחה יותר לכולם.
  4. השלב האחרון בהליך גירושין מוצלח הוא הגעה להסכם גירושין. הסכם כזה יכול להתבצע גם בין כותלי בית המשפט, אך הסכם שנוצר בהליך גישור, הוא בעל סיכויים גדולים יותר להצליח, מפני שהוא נוצר מתוך שיח מכבד והגעה להסכמות אמיתיות ולא מתוך כפיה.

 

לסיכום – אפשר להתגרש ולשמור על המשפחה

כמו שמערכות החוק והמשפט בישראל ובעולם כבר הבינו – אפשר לקיים הליך גירושין באמצעות טיפול מקצועי, רגיש והוגן, שלא יפרק את המשפחה לגורמים ויהפוך את בני הזוג לשעבר לאויבים.

הליך גישור הוא ללא ספק מרכז התהליך, המאפשר לבני הזוג לשמור על מערכת יחסים טובה – גם אם בוחרים להתגרש.