מי יכולים לגשת להליך התרת נישואין?

תהליך התרת נישואין הוא תהליך גירושין אזרחיים שיש לו את השלבים והמורכבויות שלו. אם אתם בני זוג נשואים בישראל שנפרדו ורוצים להסדיר זאת באופן חוקי, יכול להיות שאתם יכולים להגיש בקשה זו לצורך גירושין. במאמר זה נדון במצבים השונים בהם ניתן יהיה לגשת להליך התרת נישואין.

 

מה זה הליך התרת נישואין?

קודם כל, נסביר על ההליך והמושג עצמו. הליך של התרת נישואין הוא הליך עבור בני זוג שנשואים שלא על פי ההלכה היהודית במדינת ישראל או לפי חוקי אחת הדתות המרכזיות האחרות. במסגרת הליך זה תתבצע פנייה אל בית המשפט לענייני משפחה. שלב זה הוא רק אחד מהשלבים בתהליך גירושין. יש כמובן צורך בסגירת הסכם גירושין שמסדיר את ענייני הרכוש, משמורת על ילדים משותפים וכדומה.

הליך של התרת נישואין

מי יכול לגשת להליך של התרת נישואין?

יש מספר אנשים שזכאים להתגרש באמצעות הליך זה. קודם כל, כמה תנאים מקדימים: מבקשי הבקשה חייבים להיות אזרחים ישראליים שמרכז חייהם הוא בארץ. אם אין כך הדבר, ניתן לבקש ולקבל אזרחות ישראלית. בנוסף, בני הזוג צריכים להיות בעלי תעודת נישואין מגורם רשמי.

 

בני זוג בעלי דת אחרת

בארץ יש כמה מוסדות דתיים שדרכם ניתן להתחתן באופן רשמי. מבחינת הרבנות, אזרחים יהודיים יכולים להתחתן רק עם בני אותו הדת, וזה נכון גם לגבי נוצרים, מוסלמים ודרוזים. לדוגמה, נישואים בהם הבעל הוא יהודי והאישה היא מוסלמית הם לא נישואים כהלכתם על פי הרבנות ולא מוכרים על ידם, ועל כן גם הליך הגירושין לא יוכל לעבור דרך הרבנות. זוגות כאלה, שהתחתנו בחו״ל באופן רשמי, יוכלו לפנות אל בית דין לענייני משפחה כדי להתיר את נישואיהם.

הליך של התרת נישואין

בני זוג מאותו המין

בארץ אין אפשרות חוקית לנישואין של זוגות חד מיניים. על כן הומוסקסואלים, לסביות ואזרחים מהקשת הלהט״בית יכולים להתחתן בחו״ל ונישואיהם מוכרים בארץ על ידי משרד הפנים. אם הם רוצים להתגרש בארץ, הם יכולים לבצע הליך של התרת נישואין, מאחר והם אינם יכולים לעבור ברבנות לצורך כך.

 

בני זוג עם דת שאיננה מרכזית במדינה

במדינת ישראל יש ארבע דתות שמוכרות על ידי המוסדות השונים: יהדות, אסלאם, נצרות והדת הדרוזית. בני כל הדתות האלה רשאים להתחתן בטקס דתי במדינה. אך אם בני הזוג שייכים לדת אחרת, הם לא יוכלו לעשות זאת בארץ. המדינה כן תכיר בנישואים אלה אם התרחשו מחוץ לגבולותיה, אבל בכדי להתגרש יהיה צורך בהליך התרת נישואין.

 

בני זוג חסרי דת

יש אזרחים שלא נולדו לאף דת, ולא רשומה להם דת בתעודת זהות. אזרחים אלה אינם יכולים להתחתן בישראל באופן שמוכר על ידי החוק, אך המדינה מאפשרת להם להתיר את נישואיהם שהתרחשו מחוץ לארץ במידה והם מעוניינים זאת.

הליך של התרת נישואין