כיצד מתנהלים נכון עם חוב?

המציאות בה חובות מתחילים להיערם, יכולה להתקיים גם אצל אנשים נורמטיביים כתוצאה מתכנון כלכלי לא נכון, או מאירועים עתידיים, אותם לא ניתן היה לצפות. כך או כך, להצטברות של חובות יכולות להיות השלכות מהותיות על חיינו. במצבים כאלו, חשוב לדעת כיצד להתנהל נכון עם החוב

 

כיצד נוצרים חובות?

המציאות בה חובות מצטברים, נראית לאנשים רבים כמציאות השייכת לאנשים שנכנסו למצב זה בכוונת זדון או מתוך רשלנות גרידא. אך למעשה, חובות שמצטברים ונערמים, יכולים להיות גם מנת חלקם של אנשים נורמטיביים לגמרי, אשר נקלעו למצב זה בשל תכנון כלכלי לא נכון ו/או בשל אירועים בלתי צפויים, שפגעו ביכולת ההחזר שלהם.

 

מהן ההשלכות של הצטברות חובות?

להצטברות חובות קיימות השלכות מרחיקות לכת, הן מבחינת המצב הכלכלי עצמו והן מהבחינה הבריאותית:

 

  • השפעות כלכליות

ההיבט הישיר והעיקרי של הצטברות חובות, שייך כמובן להשפעה על מצבו הכלכלי של האדם ובאופן היכול להגיע למצבים של הגבלות, קנסות ועיקולים.

 

  • השפעות בריאותיות

חובות שהצטברו ונושים אשר דורשים את תשלום החובות המגיעים להם, יכולים להשפיע גם על בריאותו של הלווה, אשר אינו יודע מה יילד יום ובשל כך, נכנס למצבי לחץ וחרדה.

 

מחיקת חובות – יש דבר כזה?

הדרך המיטבית להתמודד עם חובות, היא להגיע למצב של מחיקת חובות. אמנם ללווה השקוע בחובות ובבור כלכלי זה נראה כפתרון רחוק מהמציאות, אך למעשה, מדובר בפתרון בעל תוקף משפטי, כאשר המונח המשפטי המקובל לתהליך זה, הוא הליך חדלות פירעון (אשר החליף משנת 2018 את הליך פשיטת הרגל המוכר לכולנו).

מתוך הבנה כי אנשים רבים שנקלעו למצב של חובות שהצטברו, אינם נקלעו למצב זה בכוונת מזיד, המחוקק הבין את החשיבות שבצורך לעזור להם להשתקם ולצאת לדרך כלכלית חדשה ובהתאם לכך, מאפשר להם לפתוח בהליך להסדרת החובות, אשר בסופו, החובות שנותרו יימחקו, והחייב יוכל לצאת לדרך כלכלית חדשה.

 

כיצד ניתן להתנהל בצורה מיטבית עם החוב?

תהליך הסדרי חובות, הוא בין הדרכים העיקריות והיעילות במיוחד להתמודד עם החובות שהצטברו, אך כדאי לדעת כי ישנן דרכים נוספות, באמצעותן ניתן יהיה לפתור בעיית החובות ולצאת לדרך כלכלית חדשה.

על מנת להתאים את הדרך המיטבית לכל חייב, מומלץ לפנות בהקדם לעו"ד מקצועי המתמחה בנושא הסדרת ומחיקת חובות, על מנת שיבחן את פרטי המקרה ומהות החובות ויפעל לבניית אסטרטגיה מומלצת מול הנושים ובית המשפט.

 

לסיכום

הצטברות חובות יכולה להכניס אותנו למצב של סחרור כלכלי, המלווה בסנקציות והגבלות שונות. אחת הדרכים העיקריות לניהול נכון והתמודדות מיטבית עם החובות, היא באמצעות תהליך הסדרי חובות, אשר בסופו, יתרת החוב תימחק והחייב יוכל לצאת לדרך כלכלית חדשה. על מנת לבדוק את התאמתכם לתהליך, מומלץ לפנות בהקדם לעו"ד מקצועי ומנוסה בתחום.

מחיקת חובות