עריכת צוואה בפני רשות

צוואה הוא נושא אשר עלול לגרום לנו לאי נוחות קלה ועל כן נוטים לדחות את יצירתו ואף לא לנסות להבין אותו לעומק. בכל זאת, הבנה בנושא והכנת הצוואה יכולים לחסוך לנו ובעיקר לאהובינו הרבה כאב ראש ואולי כאב לב בעתיד.

כיום, ישנם מספר דרכים לערוך צוואה ומספר שיטות בהן ניתן לעשות כן. עריכת צוואה היא פעולה שחשוב לעשות למען הגנה על עתיד אהובכם ונכסיכם. מאחר ומדובר בהחלטות חשובות וקריטיות, חשוב להבין ראשית מהי צוואה ומהן הדרכים לערוך ולהגיש אותה, לפני שפועלים. למעשה, ישנן כמה דרכים לערוך צוואה כאשר אחת מהן, היא עריכת צוואה בפני רשות, כלומר בפני גורם מסוים כמו שופט וכו'. כדי להבין כיצד לערוך את הצוואה באופן האחראי והמקצועי ביותר ולהבין יותר על העניין הקריטי הזה, לפניכם כל מה שצריך לדעת על עריכת צוואה בפני רשות.

 

מהי בעצם צוואה?

צוואה היא מסמך אשר מציין כיצד פרט מסוים מחלק את רכושו ואת נכסיו לאחר פטירתו. אותו אדם הוא שמחליט כיצד לערוך ואם בכלל לערוך צוואה. בישראל, כולם יכולים לערוך צוואה פרט לקטינים ואנשים בעלי מחלות נפש שמקשות על תפקודם. צוואה היא הדרך היחידה דרכה ניתן להבטיח שרכושך יחולק בדיוק כפי שאתה רוצה. ישנן 4 דרכים לערוך צוואה:

  1. עריכת צוואה בכתב יד.
  2. עריכת צוואה בעדים.
  3. עריכת צוואה בעל פה.
  4. עריכת צוואה בפני רשות.

במאמר זה נרחיב על צוואה בפני רשות. חשוב לציין שאם ברצונכם לסטות מדרכים אלו ולבחור לערוך את הצוואה באופן עצמאי או אצל גורם לא מוסמך כלשהו, אזי לא קיימת הבטחה שצוואתכם אכן תתממש בדיוק כמו שהתכוונתם. זהו סיכון מיותר, כאשר אנשים אחרים עלולים לקבל ממנו נתח.

 

צוואה בפני רשות

צוואה זו, הנקראת גם צוואה נוטריונית, נעשית באישורו של גורם רשמי שמשמש כנציג הרשות, כלומר שניתן להגיש לו את הצוואה או לערוך אותה בעזרתו. גורם רשמי זה אינו מסווג לתפקיד אחד וישנם מספר תפקידים אשר מוסמכים לתפקד כנציגים חוקיים בכל הנוגע לכתיבת צוואה בפני רשות:
-שופט.
-נוטריון.
-רשם לענייני ירושה.
-חבר בית דין דתי.

 

איך נערוך צוואה בפני רשות?

על מנת לערוך צוואה מסוג זה האדם עצמו חייב להשתתף ולא ניתן לעשות זאת על ידי אדם אחר מטעמו. קיימות שתי דרכים לערוך צוואה בפני רשות. הראשונה, ניתן להגיש אותה בכתב לנציג הרשות. השנייה, לומר בעל פה את הצוואה מול נציג של הרשות. לפניכם פירוט רחב ומעמיק על שתי הדרכים האפשריות לעריכת צוואה בפני רשות:

 

הגשת צוואה בכתב לנציג הרשות

דרך זו הינה פופולרית ורווחת יותר. את המסמך עצמו ניתן לכתוב עצמאית או בעזרת אדם מורשה כגון עורך דין מומחה לצוואות ובעיניים מסוג זה. במסמך יש לציין שצוואה זו היא בפני הרשות, ועליה יחתום אחד מין הגורמים הבאים:
-נוטריון.
-ראש ראשות מקומית.
-שופט.
-רשם לענייני ירושה.
-חבר בית דין דתי.
-רשם בית משפט.

 

אמירת הצוואה בעל פה מול נציג של הרשות

באופן דומה להגשת הצוואה בכתב לנציג הרשות, בהליך זה את הצוואה יש לומר בקול בפני נציג רשות ולציין שזוהי הצוואה שלו. את הצהרה זו הנציג כותב ובנוסף מאשר אותה. חשוב לשים לב כי נציג הרשות אליו ניגשתם לצורך אמירת הצוואה, חותם עליה באופן החוקי כדי להימנע מבעיות בדבר שאלת תקפותה בהמשך.

 

יתרונות עריכת צוואה בפני רשות

קיימים מספר יתרונות לסוג צוואה זה אשר כדאי להכיר. ראשית, יתרון בולט הוא לאנשים אשר לא בקיאים מספיק בעברית. מסמך צוואה הינו רשמי ומחייב לכן לאנשים אשר אינם מבינים מספיק בלשון רשמית כדאי להעזר בגורם רשמי, דבר אשר לא יעלה בהוצאה כספית גבוהה יחסית.
יתרון נוסף לעריכת צוואה בפני רשות הוא זמן ההליך. התהליך יכול להיעשות ללא עריכת הצוואה מראש, וניתן לעשות אותה באופן מיידי.

 

 חסרונות עריכת צוואה בפני רשות

כאשר בוחרים באמירת הצוואה בעל פה מול נציג הרשות נחשפים לסכנה כאשר יהיה יותר קל לגורמים מסוימים לערער על הצוואה. זה יכול לקרות כאשר אומר הצוואה אינו שולט מספיק בעברית הרשמית הנדרשת לעניין חשוב שכזה. באופן כללי, כל עוד מנסחים את הצוואה ללא אדם המתמצה בחוק עלולים להיחסף לסכנות מסוג זה.

 

עריכת צוואה בפני רשות – סדר פעולות

כאמור, את הצוואה ניתן להגיש לנציג הרשות בכתב או בעל פה. אם הבחירה היא בעל פה, אז אותו נציג יכתוב את הצוואה ולאחר מכן יקריא אותה לאותו אדם. אם הבחירה היא בכתב, ואותו מצווה (מגיש הצוואה) אינו מבין את השפה בה היא כתובה כיוון שנעזר בגורם אחר, אז הנציג יקריא את הצוואה בשפה שהמצווה יבין. הוא יעשה זאת בעזרת מתרגם.
בשלב זה, מגיש הצוואה יתן הצהרה שזו היא צוואתו. הנציג יחתום שהצהרה זו נרשמה ושהמגיש הצהיר שאכן זו הצוואה שלו.

 

לסיכום

לסיכום, עריכת צוואה היא עניין חשוב אשר אין לזלזל בו וכדאי לעשות אותו על פי הכללים על מנת שיהיה רשמי וכדי לא להיחשף לערעורים. ישנן 4 דרכים לערוך את הצוואה כאשר הרחבנו על עריכת צוואה בפני רשות. לדרך זו ישנן שתי הליכים אפשריים: לנסח בכתב את המסמך או לומר אותו בעל פה. בשני הליכים אלו יש לעשות זאת מול נציג רשות אשר יאשר את הצוואה. חשוב לוודא את קיומה של חתימת נציג הרשות – בין אם מדובר בשופט, נוטריון וכו', כדי לוודא בהמשך, את תקפותה של הצוואהו להמנע מבעיות בהמשך.

תחצוואה בפני רשות

רָשׁוּת