4 דברים שחייבים לדעת לפני רכישת קרקע חקלאית

עקב עליית המחירים, נדל"ן הפך לאחד מאפיקי ההשקעה הנחשבים ביותר מבין אלו שהאזרחים יכולים לפנות אליהם. המחירים הגבוהים של הנדל"ן הופכים את היכולת של המשקיע להפוך את ההשקעה שלו למשתלמת במיוחד.

מציאת הזדמנויות בתחום הנדל"ן מאפשרת לבצע עסקאות ומכירות שונות תמורת סכומים גבוהים. רכישת קרקע חקלאית נחשבת בעיני רבים כהזדמנות כזו. הנה ארבעה דברים שחייבים לדעת לפני רכישת קרקע חקלאית.

 

רכישת קרקע חקלאית

קרקע חקלאית היא קרקע שהמדינה מאפשרת שימוש בה לצרכים חקלאיים בלבד, כמו גידולים שונים של צמחים או גידול בעלי חיים שונים. קרקע חקלאית מאפשרת שימוש רק לפעולות חקלאיות ופעולות דומות, ולכן אסור לבנות על קרקע חקלאית לצרכי מגורים או מסחר למשל.

אושר אלקיים – עו"ד מקרקעין יוכל לסייע לכם בעסקאות של קרקעות חקלאיות. אם קרקע חקלאית לא מאפשרת למחזיק בה לבצע בניה של מסחר ומגורים, מדוע היא נחשבת כהזדמנות בעלת פוטנציאל בשוק הנדל"ן? קרקעות חקלאיות רבות עוברות שינוי בייעוד שלהן עקב הגדילה של האוכלוסייה במדינה.

תוכניות מתאר שונות מפרטות אילו שינויים צפויים להתרחש בקרקעות השונות. רכישת קרקע חקלאית במחיר זול יחסית, שתעבור הפשרה למטרות בנייה, תוכל להניב רווחים גבוהים בעתיד לרוכש הקרקע.

 

בחינה של תכנית המתאר

לפני שאתם מבצעים רכישה של קרקע חקלאית, מומלץ לכם לבדוק את תכנית המתאר העירונית של השטח אותו אתם מעוניינים לרכוש. באמצעות עיון בתוכנית המתאר תוכלו להבין האם קיימים תכנונים לקרקע שאתם מעוניינים לרכוש. קרקעות מסוימות עשויות להיות מוכרזות כבר בתוכניות אלו כקרקעות שעתידות להיות מופשרות לצרכי בנייה.

ישנן תוכניות מתאר עירוניות, מחוזיות וארציות. לפני שמבצעים את רכישת הקרקע, הדבר החכם ביותר לעשות יהיה עיון בכל התוכנית. קרקע חקלאית שנמכרת במחיר גבוה עשויה להיות כזו שכבר יש תכנון פיתוח עירוני לגבייה. בררו האם קיים אישור של הוועדה הרלוונטית בכל תוכנית בה אתם מעיינים.

 

קרקע של המדינה

רכישת קרקע חקלאית יכולה להתבצע מאדם פרטי, שהקרקע בבעלותו, או מהמדינה, דרך מנהל מקרקעי ישראל. היה והקרקע היא קרקע של המדינה, בצעו בירור לגבי הסכם החכירה המיועד. מוטב לוודא שלמדינה אין אפשרות לסוג מהחכירה בשלבים מסוימים, מה שיכול לפגוע בתכנונים שלכם.

 

נורות אדומות

קרקע חקלאית נמכרת במחיר נמוך מדי? הדבר צריך להדליק נורות אדומות. קרקע שנמכרת במחיר כזה היא לרוב קרקע שהבעלים שלה רוצה להפטר מממנה מסיבות שליליות, כמו הפשרה שלא נראית באופק או בעיות טופוגרפיות אחרות. מוטב לברר מדוע המחיר של הקרקע נמוך מהמצופה ולשלול גורמים שליליים.

 

מבחן העין

אל תבצעו רכישת קרקע חקלאית רק על הנייר. הגיעו לשטח החקלאי שאתם מתכננים לראות ובחנו אותו בעין שלכם. תוכלו לשים לב ליתרונות וחסרונות שקיימים בשטח, או לכאלו שעשויים לצוץ.

אדמה חקלאית