נהיגה בשכרות – מדריך

.נתפסתם נוהגים בשכרות? כל מה שרציתם לדעת על העברה והשלכותיה

מהי נהיגה בשכרות?

ע"פ פקודות התעבורה נקבע כי אדם שיכור הינו אדם אשר נוהג תחת השפעת אלכוהול. בישראל מוגדרת נהיגה בשכרות כמצב בו ריכוז האלכוהול בדם הוא מעל 0.05% (50 מיליגרם) ב 100 מיליגרם דם, או כאשר בוצעה בדיקת ינשוף ונמצא בה 290 מיקרוגרם בליטר אוויר.

כיצד קובעים כי הנהג אכן שיכור?

 בדיקת הינשוף היא בדיקה אשר קבילה בבתי המשפט, בתנאי שהיא מבוצעת נכון ובאמצעות מכשור תקין ע"י השוטר המבצע, והיא משמשת ככלי מרכזי לבדיקה של שכרות. במסגרת הבדיקה מתבקש הנהג לנשוף לתוך המכשיר, אשר מודד את רמת האלכוהול בגופו. במידה והנהג סירב לבצע את בדיקת הינשוף אלא מבקש לבצע בדיקת דם, הוא נחשב בעיני החוק כשיכור ורכבו מוחרם באופן מידי ל 30 יום. לבדיקה חשיבות מכרעת בהחלטה האם הנהג אכן היה שיכור, כפי שמסביר מומחה לדיני תעבורה "במסגרת הסיוע המשפטי שאנו נותנים במשרדי אנו בודקים את תקינות הבדיקה ותקינות המכשור בה בוצעה, זאת כדי לוודא כי לא נפלו פגמים בבדיקה אשר מהווה ראייה מרכזית כנגד נאשמים בעברות מסוג זה". בנוסף מסביר עו"ד אניקין כי "הבדיקה המתבצעת בשטח ע"י השוטרים הכוללת בין השאר מבחן יציבות, שפה ברורה וראייה יכולה להוות בסיס נוסף להרשעה, אפילו שלא מדובר בבדיקה מדעית מוכחת. על כן אנו בוחנים גם את תקינותה".

מה התהליך הצפוי לאחר שנקבע כי אכן הנהג שיכור?

במידה ונהג נתפס שיכור לאחר שבוצעו הבדיקות הרלוונטיות, הדבר יגרור פסילת רישיון מנהלתית לתקופה של שלושים יום. במידה והנהג היה מעורב בתאונת דרכים כתוצאה מנהיגה בשכרות, יפסל רישיונו של הנהג לתקופה של בין 60-90 יום, בכפוף לתוצאת התאונה. בנוסף, תתבצע החרמה מידית של הרכב והנהג יקבל זימון להופעה בבית משפט לדיני תעבורה, ולכן חשוב ביותר להיוועץ במהירות האפשרית עם עו"ד אשר מומחה לתחום ואשר יפעל בשני דרכים עיקריות: בדיקה של תקינות הבדיקות אשר בוצעו לנהג וכן הצגת נסיבות מקלות היכולות להיות בין השאר טיעון לכמות אלכוהול נמוכה, עבר נקי של הנהג וכו'.

האם קיים קשר בין כמות האלכוהול אשר נמצאה לבין מידת העונש הצפוי?

לאור העובדה כי בשנים האחרונות ישנה עלייה חדה בתאונות הדרכים אשר נגרמות כתוצאה מנהיגה תחת השפעת אלכוהול, מערכת המשפט בישראל נוטה להחמיר יותר ויותר הן את הפיקוח והן את  רף הענישה. לכן, בתי המשפט בישראל מעוניינים להעביר מסר תקיף לציבור על האיסור המוחלט לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ועל כן במקרים רבים מוטלים עונשי פסילה בפועל לשנתיים במידה ולא נגרם נזק בנפש לאדם, גם כאשר מדובר בכמות אלכוהול ברמה הנמוכה, זאת כאמור כדי להרתיע נהגים אחרים מהמעשה הפסול.

חברת מסה מדיה תעשה קידום אורגני לעו"ד ותגיע איתו למקומות הכי גבוהים.