דרכון פורטוגלי ליוצאי טורקיה – איך תעשו זאת נכון

על מנת לקבל דרכון פורטוגלי יש להוכיח קשר בין הסיפור המשפחתי ובין גירוש פורטוגל במאה החמש עשרה – הזיקה ההיסטורית הזו לפורטוגל היא הנמקה לקבלתה של האזרחות הפורטוגלית.

לא רבים יודעים אולם ישנו קשר היסטוריה בין היהודים הטורקיים ובין גירוש פורטוגל. הקשר הזה קשור בכך שלאחר גירוש פורטוגל יהודים רבים התיישבו באימפריה העות'מאנית שהייתה יחסית מקבלת כלפי אותם היהודים. רבים מאותם היהודים התיישבו בקהילות שנהפכו להיות תוססות כמו יהדות יוון למשל.

עם זאת, לא כל קהילה יהודית יוצאת טורקיה היא בעלת קשר לגירוש פורטוגל שכן ישנן קהילות טורקיות שהיו בתחומי האימפריה העות'מאנית גם לפני וללא קשר לגירוש פורטוגל – מה שהופך את הוכחת הקשר ליהדות פורטוגל למעט מורכב יותר.

 

אילו אינדיקציות יכולות להיות לקהילות טורקיות שהן ממגורשי פורטוגל?

הדוגמה החזקה ביותר לקשר בין קהילות יהודיות טורקיות ובין גירוש ספרד הוא שפתם של רבים, שפת הלדינו. שפת הלדינו, בדומה לשפת היידיש, היא בליל של שפות מקומיות של היהודים, משום שהשפה מושפעת מאוד מן הפורטוגזית והספרדית. הדמיון הזה איננו מקרי אלא הוא מראה על השתמרותן של מסורות המעידות על הקשר ההיסטורי לפורטוגל.

אפשרויות אחרות זולת הלדינו היא הוכחה על השתמרותן של מסורות יהודיות אחרות שמעידות על קשר מן הסוג הזה. בעוד שהלדינו היא דוגמה מובהקת ישנן גם דוגמאות אחרות הקשורות בעיקר לאופן חגיגת החגים והתלבושות המסורתיות.

 

כיצד ניתן לקבל את האישור מהקהילות היהודיות?

השלב הראשון בקבלת האזרחות הפורטוגלית הוא שכנוע אחת הקהילות היהודיות בפורטוגל, או בליסבון או בפורטו שישנו קשר משפחתי בין המשפחה ובין גירוש פורטוגל. כאמור, ישנן מספר אינדיקציות מרכזיות, מתקדימי עבר ידוע כי הקהילה משתכנעת מהלדינו יחסית בקלות.

כמובן שההוכחה הזו רלוונטית בייחוד כאשר במשפחה עדיין ישנם דוברי לדינו – ככל שאין ישנו צורך להשתמש באמצעים אחרים שיוכיחו את הקשר בין המשפחה ובין הגירוש. האמצעי הרווח ביותר הוא מחקר גנאולוגי – בנייה של אילן יוחסין המראה כיצד המשפחה קשורה לגירוש.

המחקר הגנאולוגי מאוד תלוי נסיבות ובמקרים מסוימות הוא יחסית פשוט ובמקרים אחרים הוא יותר מורכב ודורש יותר זמן ואף לעיתים חיטוט בארכיונים. כאשר שוכרים את שירותיו של משרד עורכי דין המתמחה באזרחות פורטוגלית, המשרד משתף פעולה עם משרדים מקומיים שלהם ישנם חוקרים שיכולים לגשת לארכיונים האלו ביתר קלות.

 

הבחירה לשכור עורך דין

כאשר מדובר על דרכון פורטוגלי ליוצאי טורקיה מומלץ במיוחד לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני האזרחות הפורטוגלית משום שכאמור מדובר על הוכחה שהיא מורכבת יחסית. על מנת לשכנע את הרשויות הפורטוגליות יהיה צורך בניית טיעונים משפטיים והיסטוריים מורכבים יותר שלמשרד גדול המומחה בדינים אלו יש את המשאבים לטעון – דבר שבו אזרח שמגיש את הבקשה לבד עלול לטעות.

טורקיה