האם יש הבדל בין לשון הרע באזרחות או בצבא?

'לשון הרע' – מהו? מצב בו אדם פוגע בשמו של אדם אחר באמצעים מילוליים ואף מביא לפגיעה ממשית בהיבטים שונים בחייו כגון במשלח ידו. אך האם יש הבדל בין פגיעה שכזו בתוך הצבא לבין פגיעה כזו באזרחות? במידה ומתבצעת פגיעה כזו בצבא היכן החייל נשפט? במערכת המשפט הצבאית או האזרחית? על כל זאת ועוד ננסה לענות עבורכם במאמר זה.

 

חוק 'לשון הרע'

החוק בנושא זה, מגדיר לשון הרע כדבר שבמידה ומפרסמים אותו, עלול לפגוע בשמו הטוב של אדם, לגרום לביזויו ואף להשפלתו. כמו כן, חשוב לציין כי הקביעה האם מדובר בלשון הרע הינה של בית המשפט, ונפסקת בכל עניין לגופו. ועל כן חשוב להתייעץ עם עורך דין לשון הרע ולקבל חוות דעת מוסמכת בנושא.

 

שפיטה באזרחות

נסביר בקצרה על התהליך האזרחי במקרה בו מוגשת תביעה של לשון הרע. כל אדם יכול להגיש תביעת 'דיבה' גם ללא הוכחת נזק, ובמידה וייקבע על ידי בית המשפט שהינו אשם, יצטרך לשלם פיצויים של עד כ70 אלף שקלים.

 

מהי אמת המידה שקובעת האם מדובר ב'לשון הרע'?

חשוב לציין כאן, כי לשון הרע הוא מושג סובייקטיבי, ולכן גם אם אדם חש כי נפגע מפרסום מסוים אודותיו, רצוי להתייעץ עם עו"ד מקצועי, ובייחוד במקרי 'לשון הרע' המתרחשים בצבא, שכבר נסביר את מורכבותם. עורך דין אדי בליטשטיין מייעץ במקרים אלו. בית המשפט בוחן כל מקרה באופן אובייקטיבי וקובע האם אכן בדברים האמורים התרחשה פגיעה באותו אדם.

 

חייל – אזרח

חייל הוא אזרח המדינה, שבאופן זמני , עד לתום תקופת שירותו, נמצא תחת חסותו של צה"ל, בתחומי רפואה, ביטחון ושפיטה. משמעות הדבר הינה, שכל חייל בניגוד לאזרח רגיל, יישפט תחת בית משפט צבאי. ומה המשמעויות של הדבר? האם חייל יוכל להישפט בכל זאת תחת בית משפט אזרחי?

 

סמכויות ענישה – בית דין צבאי

בנוסף לבית דין אזרחי – בית הדין הצבאי יכול להטיל עונשים ב'גבולות הצבא', לדוגמא – קנס כספי מהמשכורת הצבאית, ימי מחבוש בכלא צבאי, הרחקה יזומה מהיחידה ועוד.

 

לשון הרע בצבא

מאחר וחוק לשון הרע שייך לחוק הנזקים האזרחיים, כלומר תחת אחריותה של המדינה, לחייל אין אפשרות להגיש תביעה אזרחית במקרה כזה. האפשרות העומדת בפני חייל סדיר הינה להגיש תביעה על נזק נפשי שנגרם לו בעקבות מקרה של לשון הרע. תביעה זו מוגשת תחת 'חוק הנכים' בו ניתן להגיש תביעות אזרחיות על ידי חיילים.

 

ובקיצור…

חוק לשון הרע אינו מאפשר לחיילים בשירות סדיר להגיש תביעה אזרחית בנושא, ועל כן ניתן להגיש תביעה בטענה כי נגרם נזק נפשי לחייל תחת 'חוק הנכים'. אפשרות נוספת היא להגיש קבילה ל'נציב קבילות החיילים' שיטפל בנושא מחוץ לגבולות הצבא. מומלץ בכל מקרה להתייעץ עם עורך דין מומחה שיוכל לבחון את המקרה שלכם לגופו. בהצלחה.

חיי לשון הרע