האם לשון הרע זו עבירה פלילית?

אנו חיים בעידן שכל אחד רוצה לחוות את דעתו ברשתות החברתיות. כמו למשל פוסט בפייסבוק, תגובה בפורום, ציוץ בטוויטר ואפילו אזכור בסטורי באינסטגרם. אם גם אתם כאלה שנוהגים לומר את דעתם, בכל פלטפורמה אפשרית – חשוב שתדעו שזה עשוי להיות נגדכם ועלול אפילו להיחשב כעבירת לשון הרע.

 

לשון הרע לא מדבר אליי

מלבד תביעה אזרחית שעלולים להגיש נגדכם, התובע עלול לפנות גם אל מישור פלילי ולהגיש נגדכם עבירה פלילית באופן פרטי. התוצאה לכך עשויה להיות עבירה פלילית. עבירה זו עלולה לבזות או להשפיל אדם. במקרה והמטרה היא לבזות או לגרום ללעג וכך לעורר את שנאתם של אנשים אחרים.

חשוב לציין שעבירה זו היא אינה כלפיי אדם פרטי בלבד, ויכולה להיות גם כלפיי ארגון או תאגיד. ההגדרה של לשון הרע היא כאשר אותו האדם חש מושפל, נפגע או מבוזה מהדברים שנאמרו עליו או כלפיו. גם במקרה והאדם אינו נפגע גם עד עמקי נשמתו, בית המשפט עדיין עשוי למצוא אתכם אשמים. במקרה כזה אל תיקחו סיכון, והיוועצו בעורך דין לשון הרע.

 

הכוונה המרכזית היא לפגוע

יש הבדל מהותי בתביעה אם כוונתו של המפרסם היא לפגוע. בתביעה אזרחית לא חייב להוכיח את הכוונה לפגיעה באחר. אילו בתביעה זו התביעה תעמוד על עד כ-50 אלף שקלים. אך אם ניתן להוכיח שמדובר בכוונת תחילה, הפיצוי יהיה כפול, כלומר יעמוד על כ100,000 שקלים.

כל זאת רק אם ניתן להוכיח שהכוונה המרכזית היא לפגוע. אם תוגש תביעה מעבר לכך, שכוללת הוכחה של נזקים, הסכומים עשויים להיות אפילו כמה אלפי שקלים. במקרה של אישום פלילי, הקבל יהיה מחויב להוכיח כי התוכן נועד לפגוע בו. אך מדובר ברף הוכחות גבוהה מאוד, ולכן מדובר גם בענישה קשה ועל הליך פלילי.

 

היזהרו בלשונכם, הרע

בעולם היום, מאוד קל לתפוס אתכם במילים בעזרת צילום מסך פשוט. מספיק שתעלו אל הרשת משהו פוגעני מידי כלפי מישהו, או חברה, ומכאן הדרך לתביעה היא מאוד קצרה. מדיה חברתית יכולה להיות מאוד יעילה אך עם זאת מאוד מסוכנת. אך עם זאת, לעיתים הדברים אינם כל-כך פשוטים להוכחה. על עורך הדין של הצד התובע, להוכיח את כוונת המפרסם מאחוריה.

מעבר לכך, ישנה שורה ארוכה מאוד של סוגיות שלא מקלות על תביעת לשון הרע. זה קורה בדרך כלל כאשר ישנו קושי להוכיח שמדובר אכן שנגרם נזק. אם למשל במקרה שהארגון שהתבדחו עליו היה ירוד, או האדם, יש אפשרות להוכיח שמדובר על ביקורת שנעשתה בהומור ובצורה של סאטירה קומית, או במקרה שאין מספיק עדים שיעידו אחרת.

 

לסיכום

לשון הרע היא עבירה פלילית. ההשפעה המרכזית על סכום הפיצויים, האשמה והעונש תתבסס בעיקר על הכוונה שלכם לפגוע. במקרה והפרסום היה על מנת לפגוע באותו אדם או ארגון, כך הסיכוי שתמצאו אשמים יהיה גבוה יותר וגם סכום הפיצויים יגדל.

 

בנות מרכלות