האם ניתן לשנות צוואה הדדית?

המדינה קבעה שהדרך המשפטית והחוקית לקביעת חלוקת רכוש של אדם מסוים לאחר מותו, בהתאם לרצונותיו, היא באמצעות עריכת צוואה. צוואה היא מסמך משפטי, שניתן לערוך אותו במספר דרכים שונות, ובו אדם מסוים מפרט מי יירש את נכסיו.

כאשר מדובר בבני זוג, ניתן לערוך צוואה הדדית בין שני בני הזוג, בהתאם לרצון של שניהם. במאמר הבא נסביר האם ניתן לשנות צוואה הדדית.

 

צוואה הדדית – מה זה בכלל אומר?

צוואה זאת היא צוואה שנערכת בין שני בני זוג. צוואה הדדית היא צוואה בה בני הזוג כותבים צוואות בהסתמך אחד על השנייה. למשל, בעל יכול לצוות בצוואה שלו על הורשת הנכסים והרכוש שלו לאשתו לאחר מותו, בהסתמך על כך שלאחר מותה, היא תוריש את הרכוש והנכסים שהיא צברה לו.

 

קיום צוואה הדדית

קיום צוואה הדדית מתאפשר רק לאחר מותו של אחד מבני הזוג. בן הזוג שנותר בחיים צריך להתחיל בהליך של בקשה לצו קיום צוואה. את הבקשה ניתן להגיש לרשם לענייני ירושה, או לבית דין דתי במקרים מסוימים.

 

רצון לשינוי הצוואה

ישנם מקרים מסוימים בהם אחד הצדדים רוצה לשנות את הצוואה. ביטול של צוואה הדדית הוא דבר אפשרי, אך רק תחת תנאים מסוימים.

מראש, המטרה של צוואה הדדית היא למנוע מצבים כמו פינוי משפחה מהבית שלה, מכיוון שבן הזוג שהדירה הייתה רשומה על שמו נפטר, ויורשים אחרים קיבלו את הזכויות על הדירה ומעוניינים למכור אותה. למרות זאת, ישנם עדיין מקרים, כמו גירושים מתוכננים למשל, שזוגות יהיו מעוניינים בשינוי צוואה.

 

ביטול צוואה כששני בני הזוג בחיים

ביטול הצוואה ההדדית כששני בני הזוג בחיים הוא דבר פשוט יחסית. על בן או על בת הזוג שמעוניינים לבטל את הצוואה ההדדית לשלוח הודעה בכתב אל בן או אל בת הזוג, עימם הם ערכו צוואה הדדית, ולהודיע על ביטול.

 

ביטול צוואה לאחר פטירה של אחד מבני הזוג

אם אחד מבני הזוג נפטר, בין הזוג שנשאר אלמן יצטרך לוותר על העזבון שהוא אמור לקבל מהצוואה ההדדית כדי לבטל אותה. אם העזבון כבר חולק, עליו יהיה להחזיר את מה שקיבל מהירושה.

 

הוראות אחרות

ישנם מקרים יוצאי דופן, בהם בני זוג מחליטים מראש לנסח תנאים אחרים בצוואתם, לפיהם ניתן יהיה לשנות או לבטל את הצוואה. כל עוד הניסוח עומד מבחינה משפטית, יכולים בני הזוג לבטל או לשנות את הצוואה ההדדית לפי אותם תנאים שהם קבעו בעצמם.

 

זכות שאינה ניתנת לשינוי

גם אם בני הזוג קבעו תנאים מסוימים בצוואות ההדדיות שהם ניסחו אחד עם השנייה, ישנה זכות שהם לא יכולים לגעת בה. לפי החוק, הזכות לבטל צוואה הדדית כאשר שני בני הזוג בחיים אינה ניתנת לביטול בצורה כזו או אחרת.

צוואה הדדית