האם עורך דין פלילי יכול לייצג חייל שנעצר על אזרחי?

בימים האחרונים אנו מקבלים פניות רבות מצד חיילים שנעצרו מסיבות שונות. הפניות הללו גרמו לנו להבין כי יש צורך בהוצאת מדריכים שונים שיענו על כל השאלות הנפוצות ביותר. המדריך הנוכחי הוא ה – 1 בסדרה. החלטנו לפתוח אותה בבירור אודות ייצוג של עורך דין פלילי במקרים שבהם חייל נעצר על אזרחי. אנו מזמינים אתכם להישאר אתנו ולגלות האם מדובר בייצוג אפשרי מבחינת החוק ומה חשוב לדעת עליו.

 

בואו נכיר תחילה את מערכות המשפט הקיימות בתחום הצבאי

כדי שנוכל לענות על השאלה המתבקשת, עלינו תחילה להציג בפניכם את שתי מערכות המשפט שקיימות במסגרת צבא ההגנה לישראל. שכן, כך, תוכלו להבין האם עורך דין פלילי יכול לייצג חייל שנעצר על אזרחי או שלא. נציין כי המערכת הראשונה היא מערכת דין משמעתי.

מדובר בעצם במשפט של החייל שנערך אל מול קצין שיפוט בכיר. במצב שכזה, חייל לא יכול לקבל ייצוג מטעם עורכי דין צבאיים. המערכת השנייה היא בית דין צבאי. במסגרת בית דין זה אוכפים כל מיני עבירות פליליות שהחיילים חשודים בהם. הנה כמה מהעבירות שעשויות לגרום לחיילים להגיע אל דלתות בית משפט זה:

  • עבירות נשק
  • עבירות סמים
  • עבירות מין
  • עבירות אלימות ועוד

בבית דין צבאי, החיילים יכולים לקבל ייצוג מטעם עורכי דין צבאיים.

מערכת חוקית

 האם עורכי דין פליליים יכולים לייצג חייל שנעצר על אזרחי? תלוי

עורך דין יכול לייצג חייל שנעצר על אזרחי במידה והוא ביצע עבירה שנחשבת לפלילי. אם קראתם את הפסקה שלעיל באופן מעמיק, אתם וודאי מבינים כי רק עבירות מסוג זה מאפשרות לחיילים לפנות אל עורך דין חיצוני שיסייע להם בהתמודדות עם המצב.

במצבים אחרים, החיילים לא זכאים לקבל ייצוג שכזה. אם מצאתם את עצמכם במצב שבו יש לכם אפשרות להסתייע עם עורך דין, כדאי שתדעו שלא בוחרים בעורך דין סתם כך. צריך לערוך בירור מעמיק אודות עורכי דין פליליים מומלצים ורק לאחר מכן לבצע בחירה מושכלת.

 

החשיבות שבבחירת עורך דין מומלץ

חשוב מאוד לבצע בחירה נכונה בעורך דין מומלץ, מקצועי ובעל ניסיון רב בתחום. שכן, אף חייל לא רוצה למצוא את עצמו מקבל ליווי מעורך דין שלא יודע את עבודתו. אם אינכם יודעים איך להגיע אל עורך דין מומלץ, כדאי שתקראו את הפסקה הבאה.

 

בחירה בעורך דין מומלץ – כך תעשו זאת

כדי לבחור בעורך דין מומלץ, עליכם לערוך בירור מעמיק ברחבי הרשת ולקרוא חוות דעת שנכתבו על ידי חיילים אחרים שהיו במצב דומה. ניתן להגיע אל חוות דעת אלה בפייסבוק, בוואצאפ ובכל מקום שיש בו חיילים.

 

לסיום

עד כאן המדריך שהציג בפניכם את המצבים שבהם עורך דין פלילי יכול לייצג חייל שנעצר על אזרחי. בשלב זה יש בידיכם את האינפורמציה, כך שנותר לכם רק ליישם.

עורך דין חייל