זומנתם לחקירה פלילית? כך תפעלו נכון

אנשים נורמטיביים מן השורה לא פעם מוצאים את עצמם בתרחיש בו הם מזומנים לחקירה פלילית כנגדם, גם במידה ואין בעברם כל רישום פלילי. בין אם ביצעתם עבירה פלילית ובין אם לאו, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי שייצג אתכם וייעץ לכם מבחינה משפטית. אנשים רבים טועים לחשוב שבמידה ויגיעו לחקירה פלילית כנגדם, לא יצטרכו ייעוץ מעורך דין כיוון שמעולם לא פשעו – וכך יוכלו להוכיח את חפותם ולצלוח את החקירה שתתנהל כנגדם. אך למעשה, קיימים חוקים לא כתובים במקרים שכאלו, ובמאמר הבא נסביר מהם הדברים החשובים שיש לעשות במקרה בו זומנתם לחקירה פלילית.

 

מהי חקירה פלילית?

מטרת חקירה פלילית במשטרה תהיה לברר ולמצוא עובדות חותכות שיסבירו עדויות או ראיות העומדות כנגד הנחקר, לכן החקירה הפלילית יכולה לכלול מספר נחקרים בו זמנית של מספר בלתי מבוטל של חשודים.

בחקירה הפלילית, ייחקרו עדים וחשודים בתחנת המשטרה, במטרה לקבל כמה שיותר מידע מהעדים לעבירה והפעלת לחץ על החשודים על מנת לקבל הודאה בגין העבירה. במידה וזומנתם לחקירה פלילית בתור חשודים, חשוב לזכור שכל מילה שתאמרו במסגרת החקירה יכולה להיחשב מאוחר יותר כראייה בבית המשפט, במידה ויוגש נגדכם כתב אישום.

 

זומנתי לחקירה פלילית

ראשית, נסו לא להילחץ ככל האפשר, ונסו לבדוק האם תוכלו לאחר מעט את הגעתכם לתחנת המשטרה – בין אם תקבלו את האישור לכך ובין אם לא, הגיעו בזמן בו זומנתם – ונסו להגיע עם עורך דין פלילי שיספק לכם את הייעוץ הנדרש טרם החקירה מתחילה.

חשוב לציין שעורך הדין שתיעזרו בו לא יהיה נוכח בזמן החקירה, ותוכלו ליהנות משירותיו ומייעוצו רק לפני ואחרי שהחקירה תתבצע – זכרו שעל פי זכויותיהם מותר לכם להשתמש בעורך דין בכל עת, כך שתוכלו להמתין בתחנת המשטרה לבואו של עורך הדין טרם נכנסתם לחקירה, כל עוד נכנסתם לתחנה והגעתם בזמן שהוגדר לכם, אינכם מבצעים עבירה נוספת, אתם רק מממשים את זכויותיכם האזרחיות באופן חוקי לחלוטין.

ייעוץ עורך הדין הפלילי יהיה בנוגע למשמעותה של החקירה שעומדת להתבצע מולכם, וכן הסבר בנוגע למשמעות התשובות שתתנו בחקירה. מדובר בשלב קריטי בתהליך שכן ישנם דברים מהותיים שכדאי שתשמעו טרם נכנסתם לחדר החקירות.

 

זומנתי לתת עדות

זימון לעדות בחקירת משטרה אמנם יכול להיות הרבה פחות מלחיץ ומרתיע, אך כדאי לזכור שגם מתן עדות עלול להפוך מהר מאוד לחקירה פלילי, לכן גם במקרה שכזה מומלץ להיעזר ולהיוועץ בעורך דין שינחה אתכם כיצד לפעול במהלך החקירה.

לסיכום, מומלץ לפעול בחכמה ולקבל את כל העזרה שניתן – לרבות קבלת שירות, ייעוץ וליווי מעורך דין פלילי המתמחה במקרים שכאלו. לפרטים נוספים אודות ייעוץ משפטי ופלילי היכנסו ל – https://www.plili.org.il.

 

אדם אזוק