חדלות פירעון – איך נמנעים ממצב כזה?

חובות כספיים ומצב של חדלות פירעון משפיע על חיי היום יום ולכן חשוב להימנע ולטפל בכך כבר מהרגע הראשון. המאמר יפרט מהי חדלות פירעון וכיצד נמנעים מכך.

 

מהי חדלות פירעון?

כל אדם עלול במהלך חייו להיקלע לחובות כספיים שמצטברים ככל שחולף הזמן. הקשיים הכלכליים משפיעים על ההתנהלות הרגשית, הפיזית והכספית ולכן חשוב להגיע להסדר כמה שיותר מוקדם. במילים אחרות, חדלות פירעון היא מצב בו החובות עולים על המצב הפיננסי הקיים הכולל את הנכסים ותזרים המזומנים ומכריזים על פשיטת רגל. גם אם אדם שנקלע לחובות יכול להחזיר חלק מחובותיו הוא עדיין לא יוכל לעמוד בכולן. במצב כזה מתחיל תהליך של הוצאה לפועל וגם אז התהליך מסתבך אם לא עושים מאמץ להגיע להסדר בו ניתן לשקם את חיי החייב.

 

הליכי חדלות פירעון

הליכי חדלות פירעון צריכים להיות מוסדרים באמצעות בית המשפט או ההוצאה לפועל. כלומר, להתאים את הסדר החובות לחייב כדי שישיב את חובותיו לנושים. לשם כך יש להגיש בקשת חדלות פירעון לאישור בית המשפט. הממונה על התיק מעריך את המצב הפיננסי של החייב ובוחן מה ניתן לעשות. הוא ימליץ על צו התשלומים בפריסה נוחה שתאפשר לחייב מרחב נשימה. על פי החוק כאשר לפלוני יש חובות של 50 אלף ₪ עד 150 אלף ₪ הוא יכול להגיש את הבקשה מבלי להיקלע להליך משפטי שיהיה ארוך יותר. על מנת לפתוח בתהליך חדלות פירעון יש ליצור קשר עם עורך דין חדלות פירעון. כך ניתן לקבל ייעוץ מקצועי וייצוג בתיק גם אם לא ניגשים להליך משפטי. עורך הדין יסייע לחייב להגיש בקשה להסדר חובות המותאמת למצבו הכלכלי.

 

כיצד מונעים חדלות פירעון?

ראשית, פנייה לעורך דין משמעותית עוד בשלבים הראשונים לפני שהחייב יצבור קנסות פיגורים, ריביות והחובות שלו רק יעלו. שנית, חשוב לבחור בעורך דין הבקיא בכל דרכי הפעולה מול ההוצאה לפועל על מנת שיסירו חלק מההגבלות וכדי למנוע הסתבכות נוספת. כאשר עורך דין מטפל בתיק הנושים יצעדו לקראת החייב ויתגמשו בהסדר התשלומים, דבר שיהיה מאוד קשה להשיג כאשר מתמודדים עם התהליך לבד. בנוסף, הניסיון של עורך הדין הוא קריטי מכיוון שהניסיון מלמד על העתיד לבוא ויותר קל להתמודד עם ההוצאה לפועל כאשר יודעים למה לצפות. הוא יידע האם לחייב עדיף להגיע להסדר, לאחד תיקים או להגיע לבית המשפט ולפתוח בהליכים משפטיים. זאת לאור העובדה שהוא מכיר את המערכת ויודע האם התנהלות מסוימת היא סיכון או התנהלות אחרת מטיבה עם החייב. זאת אומרת שליווי צמוד של עורך דין הכרחי כדי לנהל משא ומתן עם הרשויות בין אם מדובר על ההוצאה לפועל וכונס הנכסים ובין אם מדובר על חקירות והליכים משפטיים.