כיצד אפשר לדעת האם אנו גרים במבנה מסוכן?

לאחרונה הגיעו לחדשות מספר מקרים של פינוי בניינים בשל הגדרתם כמבנים מסוכנים ואף התרחש קריסת בניין בפועל. הפרסום הוביל לחשש רב של דיירים המתגוררים בבניינים ישנים שמא הבתים שלהם מסוכנים ועלולים להתמוטט בכל רגע. מבנה מסוכן הוא מבנה בעל ליקויים חמורים המהווה סכנה לדייריו או לעוברי אורח. הגדרת מבנה בתור "מבנה מסוכן" נעשית על ידי היחידה למבנים מסוכנים של הרשות המקומית לאחר בדיקה מקיפה של מהנדס בניין.

 

איך נדע אם אנחנו גרים במבנה מסוכן?

לא כל ליקוי בבניין מעיד על כך שמדובר במבנה מסוכן. הגדרת מבנה ככזה היא תהליך בירוקרטי ורשמי שנפתח לרוב ביוזמת הרשות המקומית. האחרונה שולחת מהנדס בניין מוסמך שמבצע בדיקה מקיפה לבניין ומחליט האם קיימים ליקויים משמעותיים אשר חורגים מתקני הבטיחות.

 

אני חושש שהבניין שלי בסכנת קריסה, מה ניתן לעשות?

למרות שברוב המקרים התהליך מתחיל ביוזמת הרשות המקומית, אם עולה חשש מהותי מצד דיירי הבניין, אפשר לפנות לעירייה כדי שתתחיל בבדיקת המבנה. לכן, אם אתם מבחינים בליקויים חמורים בבניין אתם יכולים לפעול כדי לזרז את הליך הבדיקה וליידע את המחלקה ההנדסית בעירייה.

סוגי ליקויים שמעידים על מבנה מסוכן:

  • גילוי סדקים משמעותיים בשלד המבנה
  • התנתקות אריחים מהחיפוי החיצוני של הבניין
  • שקיעות חדשות ברצפת הבית
  • מקרים נוספים שעלולים להוות סכנה

 

איך מסירים צו מבנה מסוכן?

כאשר מבנה מוגדר כמבנה מסוכן, יוצא צו מבנה מסוכן אשר לא מאפשר לדיירי הבניין לגור בו ללא טיפול או התחלת טיפול בבעיה. לכן, הטיפול בנושא צריך לשלב את הצד ההנדסי, על ידי מהנדסי בניין וקבלני שיפוץ, ואת הצד המשפטי, על ידי עורך דין מומחה בתחום של התחדשות עירונית. גיליתם שאתם גרים במבנה מסוכן? הכינו את עצמכם לכל תרחיש. מומלץ למצוא עו"ד בתחום ההתחדשות העירונית ולבחור קבלן שיפוצים עם ניסיון בתחום של שיקום מבנה מסוכן.

 

דברים שחשוב לדעת על מבנה מסוכן

  • פינוי המבנה – הגדרת מבנה כמבנה מסוכן לא בהכרח מעידה על סכנה מיידית. לכן, אין צורך להיכנס לפאניקה ולעזוב את הבניין באותו הרגע. אלא הגדרה זו באה להתריע על סכנה אפשרית במידה שהתקלות לא יטופלו בזמן הקרוב.
  • אחריות על השיפוץ – האחריות על שיקום מבנה מסוכן מוטלת על דיירי הבניין והם אלו שצריכים לשלם את הוצאות ההליך ההנדסי וההליך המשפטי.
  • דיירים סרבנים – במקרים בהם יש דיירים שמתנגדים להשתתף בהוצאות בשל התנגדות עקרונית או אי יכולת כלכלית, ניתן לפנות לאגודה לתרבות הדיור ולקבל סיוע.

 

לסיכום

הגדרת מבנה בתור "מבנה מסוכן" נעשית ע"י מהנדס בניין שמונה ע"י הרשות המקומית לאחר שהתרשם כי המבנה מהווה סיכון לדיירים או לעוברי אורח. ישנן רמות סיכון שונות אשר יובילו להשלכות שונות – החל מפינוי מידי של הבניין ועד לפעולות מניעה ושימור.

בניין מגורים