מהו אישור אפוסטיל ומתי צריך אותו?

סביר להניח שבמהלך השהיה שלכם במדינה מסוימת, נדרשתם להציג לא מעט מסמכים רשמיים כמו תעודת לידה או כל מסמך רשמי אחר שהונפק על ידי רשות ממשלתית מוסמכת,

וכשנתקלתם במושג אפוסטיל, לא ידעתם כל כך במה מדובר, מה זה אומר, מה התפקיד שלו ומתי צריך אותו תנו לי חמש דקות לצורך ההסבר המעמיק ואני מבטיחה לכם שאחרי המאמר

הזה, תדעו הכל.

 

מהו אישור אפוסטיל ומתי צריך אותו?

אישור אפוסטיל הנקרא גם אפוסטיל תעודות, הוא אישור המאמת תעודה ציבורית כמו תעודת לידה, שהונפקה על ידי אחת מרשויות המדינה ומוכיח כי היא ניתנה על ידי רשות מוסמכת ושהיא מקורית ורשמית.

המסמך החתום בחותמת זו, מהווה אישור על כך שהוא מוכר ברשות המוסמכת של אותה מדינה שבה הוא הונפק, כדי להשתמש בה במדינות זרות המבקשות להציג את המסמכים האלו בשעות הצורך.

כלומר, כאשר יש מקרים בהם תעודות ציבוריות מוצאות מהארץ לחו"ל, יש צורך לאשר ולאמת אותן כמסמכים מקוריים ואמיתיים בזמן הצגתם לגורמים ביטחוניים ומוסדיים במדינות זרות שונות שמכירות בחותמת אפוסטיל, כסמל שמציג כי התעודה לא מזויפת.

אישור האפוסטיל הוא ברית בינלאומית שנחתמה כהסכמה בהאג בשנת 1961 אשר במהלכה נקבע שעל מנת שמסמכים ציבוריים מסוגים שונים יקבלו תוקף במדינות זרות, יש צורך באישור ממוסד בעל תוקף במדינה שיהיה מוכר לכל המדינות שלוקחות חלק בהסכם הזה.

 

איך נראית חותמת אפוסטיל ועל איזה תעודות היא ניתנת?

חותמת האפוסטיל היא חותמת שנעשית על גבי שעווה אדומה ובולטת שעליה מוטבעת המילה אפוסטיל באותיות אנגליות. המילה אפוסטיל לקוחה מהשפה הצרפתית והתרגום שלה בעברית הוא המילה אישור.

 

מי אחראי לתת אישור אפוסטיל?

על אישור אפוסטיל אחראי נוטריון, עורך דין אשר מוסמך לאשר מסמכים ממשלתיים ציבוריים על מנת שיוכלו לקבל את חותמת האפוסטיל. כלומר, ללא אישור של נוטריון מוסמך לא יהיה ניתן לקבל אותה, שכן מסמכים אלו חייבים להיות מאושרים תחילה על ידו כדי שיהיה אפשר לקבל את חותמת האפוסטיל מפקיד אשר מוסמך להעניק אותה.

 

קיבלתי אישור מנוטריון – מה השלב הבא?

לאחר קבלת אישור הנוטריון, יש לקבוע תור למשרד החוץ בירושלים למחלקה הקונסולרית ולשלם אגרה על החותמת על סה"כ 35 שקלים. אפשר לשלם עליה בצורה מקוונת דרך אתר האינטרנט הממשלתי (אתר משרד החוץ – אגרות שירות) או שאפשר לשלם במקום בעזרת כרטיס אשראי בלבד.

 

אישור אפוסטיל – מתי צריך אותו?

אז דיברנו על כך שאישור אפוסטיל הוא בעצם חותמת שמהווה אישור על אמיתות המסמך הציבורי וכי הוא מסמך מקורי שהונפק על ידי הרשות המוסמכת מטעם המדינה. ודיברנו על כך שיש בו צורך לשימוש בחו"ל כאשר מבקשים להציג תעודות ציבוריות כמו תעודות לידה, תעודות נישואין וגם תעודות השכלה לצורך לימודים.

תעודה