מהו מכתב יידוע והאם הוא יכול להוביל למניעת הגשת כתב אישום

מכתב יידוע הוא מכתב המיידע חשוד שנחקר באזהרה בחשד לביצוע עבירה שתיק החקירה שמתנהל נגדו הועבר מהיחידה החוקרת לרשות התביעה (בדרך כלל הפרקליטות או התביעה המשטרתית). במקרה של מכתב יידוע ראשון אין משמעות המכתב שכבר התקבלה החלטה סופית של רשות התביעה על העמדתו לדין של החשוד, אלא כי קיימת אפשרות שהחשוד יועמד לדין, ועל כן, ניתנת לחשוד ולעורך דין מטעמו הזדמנות חשובה לשכנע את רשות התביעה שלא להעמידו לדין.

חובת שליחת מכתב היידוע מעוגנת בסעיף 60א' לחוק סדר הדין הפלילי. עם קבלת מכתב יידוע, מומלץ מאוד לפנות לעורך דין פלילי על מנת שיפעל לסגור את התיק או לנתב את התיק למסלולים אלטרנטיביים להליך הפלילי.

קבלת ייעוץ וליווי משפטי של עורך דין פלילי החל משלב מוקדם ככל הניתן היא הכרחית למניעה של כתב אישום נגד החשוד.

הסוג השני של מכתב יידוע הוא מכתב יידוע שני. מכתב מסוג זה נשלח בחלק מהמקרים, כאשר רשות התביעה מגבשת החלטה על הגשת כתב אישום, אולם טרם הגשת כתב האישום ניתנת לחשוד ולסנגורו הזדמנות לשכנע אותה להימנע מהגשת אישום.

במכתב היידוע השני מציינת רשות התביעה מהם האישומים בהם יש להאשים את החשוד ומאפשרת לחשוד ולעורך דינו הזכות להליך של שימוע שמטרתו, מבחינת החשוד, לגרום לרשויות התביעה שלא להגיש כתב אישום, או לשנות את האישומים לאישומים קלים יותר.

יצוין כי במקרים רבים נשלח רק מכתב יידוע אחד ולא נשלח מכתב יידוע שני, ועל כן, גם מסיבה זו, מומלץ להסתייע בעורך דין פלילי מייד עם קבלת מכתב היידוע.

 

הליכי שימוע בעקבות מכתב יידוע

במידה והחשוד מעוניין לקיים הליך שימוע עליו לממש את זכותו ולפנות לרשות התביעה בעניין זה לאחר קבלת מכתב היידוע. בהליך זה, מומלץ מאוד לפנות לרשות התביעה אך ורק באמצעות עורך דין פלילי בעל מומחיות בהליך של שימוע, כאשר הליך זה יכול להתנהל הן בכתב בצירוף מסמכים רלוונטיים, ובמקרים מסוימים גם בעל פה במסגרת ישיבת שימוע שתיערך אצל רשות התביעה במועד שיתואם עם עורך דינו של החשוד.

חשוב לזכור ששימוע נערך לאחר שרשות התביעה מצאה בסיס להעמדה לדין, ולכן לא פשוט לשכנעה להימנע מהגשת כתב אישום. כדי לעשות זאת יש להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי ומומלץ שלא לעשות כן ברגע האחרון.

לשם היערכות להליך השימוע יש לחשוד ולעורך דינו זכות לעיין בעיקרי חומר החקירה, דבר שאינו מצוין תמיד במכתבי היידוע. לשם כך, עורך דינו של החשוד יגיש לרשות החקירה בקשה מתאימה ולאחר קבלת החומר יעיין בחומר החקירה בעין מקצועית בוחנת, דבר שיסייע רבות לסיכוייו של הליך השימוע ולהצלחתו.

רבים לא מכירים את הזכות לשימוע אך מדובר בזכות משמעותית מאוד שיכולה להוביל לסגירת התיק נגד החשוד ללא הגשת כתב אישום, או לפחות לצמצם את האישומים נגדו בצורה משמעותית.

על הליך השימוע להיעשות בצורה חכמה על ידי עו"ד פלילי מנוסה ולהיעשות תוך מומחיות רבה ובאיזון הנכון – מצד אחד להציג את מלוא הטיעונים הרלוונטיים לצורך שכנוע רשות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום נגד החשוד, ומצד שני, יש להיזהר שלא לחשוף יתר על המידה פרטים מסוימים שנוגעים להגנה ואשר חשיפתם עלולה להוביל את התביעה לנסות לערוך מקצה שיפורים, שכן קיים סיכון שעל אף השימוע, בסופו של יום, התביעה תחליט להעמיד את החשוד לדין והתיק יגיע לפתחו של בית משפט.

 

איש משפט