מה מותר ואסור לעשות במשפט צבאי?

הדין בישראל, בדומה לדין במדינות רבות אחרות בעולם, מתחלק בין ההיבט האזרחי להיבט הפלילי. אך בדומה למדינות אחרות בהן יש צבא פעיל, אזי שקיים בישראל דין נוסף והוא הדין הצבאי, על פי פועלת מערכת המשפט בצבא. כל מי שעומד ונשפט בפניה, צריך לדעת מה מותר ומה אסור לו לעשות במהלך משפט צבאי.

צבא הגנה לישראל, מקיים מערכת משפט המיועדת ספציפית עבור חיילים המשרתים בו. המערכת שופטת חיילים בסדיר, קבע ומילואים, במידה והתביעה הצבאית החליטה שהם עברו על חוקי הצבא ועליהם להישפט על כך. בין היתר, הם יישפטו על מקרים כגון:

  • עבירות אלימות
  • פרסום מידע ללא אישור על צה"ל בטוויטר וברשתות חברתיות
  • סמים
  • נשק
  • נפקדות/עריקות
  • הטרדות מיניות
  • ניצול יחסי מרות
  • עבירות רכוש
  • אי ציות לפקודות ועוד

כל חייל אשר עומד לדין בבית משפט צבאי, זכאי לקבל ייצוג מטעם עורך דין צבאי או מי שיש לו ידע בדין הצבאי. אין זה חובה בהכרח, אך ההמלצה לחיילים הנשפטים, היא להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדין הצבאי ולא מי שאיננו בקי בו. לחיילים העומדים לדין בבית משפט צבאי, ישנן זכויות וחובות, דברים שמותר להם לעשות ואף לדרוש,ודברים שאסור להם לבצע. חשוב לדעת מה מותר ואסור, בשביל לקבל משפט צדק.

 

מה מותר לחייל לעשות במשפט צבאי?

  1. כאמור, הוא יכול לדרוש וחייב לקבל ייצוג של עורך דין צבאי. אסור למערכת למנוע ממנו זאת או להשפיע עליו לא לקבל ייצוג משפטי.
  2. זכותו של החייל לדעת על מה הוא עומד לדין. מה התלונה שהוגשה נגדו. זכותו כמובן גם להתגונן בפניה.
  3. זכות לעיין בחומר הראיות הנכללות בתיק נגדו. זאת על מנת שהוא ידע על מה התביעה מתבססת.
  4. הגשת חוות דעת מטעם עורך דינו לפרקליט שהחליט על הגשת כתב אישום. במידה והפרקליט התייחס לחוות הדעת, אזי שניתן להגיש תגובה לכך.
  5. זכות להישפט בפני מפקד אחר, וכן להעביר את הדיו לבית דין צבאי, עם בקשה מנומקת.
  6. זכות להציג ראיות ולזמן עדים, בתנאי שהם רלוונטיים להליך המשפטי. לחייל ולבאי כוחו, יש גם זכות לחקור עדים מטעם התביעה.
  7. הנידון יכול להשמיע את טיעוניו, בתשובה לאשמה, לפני הכרעת הדין ולפני גזירת העונש.
  8. זכות להגיש ערר וכן בקשת המתקה לעונש, אם נקבע עונש חמור מדי לטעמו.

 

מה אסור לחייל לעשות במהלך משפט צבאי?

בעיקרון, בעת משפט צבאי, אסור לחייל ללבוש בגדים שאינם מדי א', אסור לו לא לבצע את נהלי בית הדין והוראות השופט, וואסור לו לפעול באופן אלים ומאיים כלפי התביעה או השופטים. אם אתם רוצים לדעת עוד על הליך משפטי בצבאי, ניתן למצוא חומר באתר https://www.lawcast.co.il.

החוק בישראל