מה ניתן לספר כיום על המבצע שבו השתתף דן שומרון מבחינה חוקית

אפשר לחשוב על הרבה מבצעים שונים ומגוונים בהם השתתף דן שומרון, הרמטכ״ל ה-13 של מדינת ישראל, שבדרכו לתפקידו האחרון והמכובד ביותר, עבר בין התפקידים הבכירים ביותר בשרשרת הפיקוד הצה״לית. עם זאת, אחד המבצעים הזכורים ביותר בהיסטוריה שבו לקח חלק נכבד מאוד, הוא מבצע אנטבה שבו היה אחד המתכננים ומפקד המבצע. במבט לאחור, מה ניתן לספר על מבצע אנטבה מבחינה חוקית?

 

דן שומרון – גיבור נסתר

אחד האנשים המזוהים ביותר עם מבצע אנטבה הוא יוני נתניהו, מפקד הכח שגם נהרג במהלך המבצע. אנשים רבים מזהים את המבצע עם יוני והוא אף קיבל את הכינוי מבצע יונתן על שמו. אך אחד הגיבורים של אותו מבצע, שלא קיבל מספיק קרדיט על אף חלקו הגדול, הוא לא אחר מאשר דן שומרון, שהיה אז קצין חי"ר וצנחנים ראשי ומונה להיות מפקד המבצע. אחד ההיבטים המעניינים כאשר מדברים על המבצע כיום, הוא ההיבט החוקי של המבצע וכיצד הגיבו בעולם לאחר שהמבצע הסתיים.

 

איפה שהסיפור שלנו נגמר – הסיפור של אוגנדה רק התחיל

עבור ישראלים רבים, הסיפור של מבצע אנטבה נגמר בתאריך הרביעי ביולי 1976, היום בו שחררו את החטופים הישראלים מאוגנדה והחזירו אותם בשלום לישראל. אך רבים לא יודעים כי היה המשך לסיפור והוא ממש לא נגמר שם. כמה ימים בודדים לאחר סיום המבצע, התכנסה ועדת הביטחון של האו״ם לדון בטביעתה של אוגנדה כנגד ישראל.

 

מה היו הטענות?

אוגנדה טענה כי היא הצילה את חייהם של הנוסעים בכך שאפשרה למטוס החטוף לנחות בשטחה לאחר שדיווח כי יש להם מחסור בדלק, דאגה לשלומם של החטופים וניהלה משא ומתן עם החוטפים, ובתמורה לכך מדינת ישראל נכנסה לשטחה ללא אישור, ביצעה פעולה מסכנת חיים שגם גררה מוות ונזק כספי גדול ואילולא המטוס היה נוחת באחת ממדינות אירופה או בארצות הברית, ולא במדינת עולם שלישי באפריקה, העולם לא היה שותק ומקבל בהבנה את הפעולות האלימות.

 

תשובתה של ישראל לטענות

את התשובה של ישראל כנגד הטענות, השמיעה הנציג באו״ם באותה התקופה, חיים הרצוג. הוא טען כי ישראל היא הקורבן בסיפור הזה וכי המדינות באפריקה צריכות לעצור את שיתוף הפעולה עם ארגוני הטרור. עוד המשיך והפריך את הטענות נגד ישראל על ידי הוכחות מהתחקורים של החטופים כמו העובדה שתוכנן מראש לעצור באוגנדה ולא רק בגלל בעיות דלק.

 

לגנות או לגנות?

הדיונים באו״ם נמשכו ארבעה ימים. באותה תקופה, החוק הבינלאומי עוד לא היה למוד מקרי טרור ועסק בעיקר בדיני מלחמה בין שתי מדינות. לבסוף, החליטו להעלות הצעה לגנות חטיפת מטוסים ואיום על חייהם של נוסעים ואנשי צוות אך ההצעה לא קיבלה מספיק קולות תומכים, והדיון בעקבות מבצע אנטבה הסתיים לבסוף ללא כל הכרעה, או שינוי ממשי בעולם המשפט.

עורך דין