מה תפקידו של עורך דין נזיקין?

כדי להפוך להיות עורך דין, נדרש לעבור מסלול ארוך ומקצועי הכולל שלוש וחצי שנות לימודים, התמחות שנמשכת שנה וחצי ולאחריה מבחני לשכה. בשנים האחרונות בממוצע עברו את מבחני הלשכה רק 50% ומכאן ניתן ללמוד כי לא מדובר בעניין של מה בכך. אולם, השנים הראשונות של עורכי הדין אינן מכשירות אותם בהכרח לתפקיד ספציפי ולכן מרבית עורכי הדין יבצעו במהלך הדרך הכשרה ייעודית אשר תכשיר אותם לתפקיד באופן ספציפי. במסגרת מאמר זה נפרט את תפקידיו של עורך דין שמתמקצע בדיני נזיקין.

 

דיני הנזיקין

דיני הנזיקין מהווים תחום מעניין וייחודי במשפט. הם נכללים במסגרת המשפט האזרחי ומתרחשים בין שני אנשים פרטיים ולרוב שלא כנגד המדינה. במסגרת דינים אלו, נערכות תביעות במגוון תחומים אשר יכולים לנוע מנשיכת כלב, לשון הרע ועד לאישום נזיקי בגין אונס ואף רצח.

הוורסטיליות ומגוון הנושאים הללו מצריכים מעורכי הדין להתמקצע בצורה ספציפית במגוון דינים ואף להתמודד עם מקרים שאינם פשוטים רגשית. לשם כך, לא נדרשות רק יכולות אנליטיות ויש צורך גם באינטליגנציה רגשית.

 

הנושאים הנכללים בתחומי עוולת הנזיקין

אז התחלנו לדבר מעט על הנושאים הנכנסים תחת העיסוק בדיני נזיקין. במסגרת כך, יש לדעת כי קיימות עוולות ספציפיות כגון כליאת שווא, תקיפת כלבים ועוד. בנוסף, קיימות עוולות מסגרת ("עוולות סל") שיכולות להיות רחבות מאד – כגון עוולת הרשלנות ועוולת הפרת חובה חקוקה.

בנוסף לעוולות המצויות בפקודה, קיימות עוולות אשר נחשבות נזיקיות אך בפועל מצויות בחוקים אחרים כגון עוולות לשון הרע למיניהן, כל הקשור בתאונות דרכים ועוד.

לא כל עורכי הדין בתחום הנזיקין יהיו ידענים בכל אחד מהתחומים ויש לוודא זאת לפני בחירה בעורך דין מסוים.

 

כיצד עורך דין טוב מתנהל למול תביעה

ראשית, בעת פניית הלקוח אליו – עליו להעריך את ההתכנות לנצח בתביעה (בין אם הפונה הוא תובע ובין אם הוא נתבע). לאחר מכן, עליו להבין מהן הראיות הקיימות והאם העוולה דורשת נטל הוכחה רגיל – היינו, הוכחה מעל 50% במאזן ההסתברויות או שמא נטל ההוכחה חריג ומועבר לנתבע (כמו מקרים של פלת"ד או רשלנות חמורה). כך, ידע להתמודד עם המקרה בצורה טובה יותר.

 

קביעת שכר הטרחה

דיני נזיקין מיוחדים מכיוון שבהם לרוב נקלח אחוז מהתביעה ולא סכום מובנה. לכן, על עורך הדין להיות הוגן ולנסות כבר בשלב הראשון לתמחר את התיק בצורה שתהא גם הוגנת וגם משתלמת לשני הצדדים.

 

לסיכום

עורכי דין העוסקים בדיני נזיקין צריכים לפתח מומחיות רבה במגוון תחומים. לכן, במידה שאתם מעוניינים לעסוק בתחום – שימו לב שהוא דורש יכולות אנליטיות לצד יכולת להתמודד עם אנשים שעשויים להימצא במצב נפשי לא טוב. במידה שאתם צד לתביעה, אנחנו ממליצים לפנות לעורכי דין מובילים בתחום. כך, למשל, משרד גיא דויטש מהווה משרד יוצא דופן להתמודדות עם ספקטרום רחב של נושאים בתחום הנזיקין. הקליקו על הלינק לפרטים נוספים: https://dlawyer.co.il.

איש משפט