מתי ניאלץ לתבוע את משרד הביטחון?

משרד הביטחון הינו אחד המשרדים הממשלתיים האהובים ביותר בישראל הזוכה לאמון ציבורי גבוה. עם זאת, ומבלי לפקפק במקצוענות המשרד ובחשיבותו, לעיתים ניאלץ לתבוע את משרד הביטחון. זאת, כדי לקבל הכרה כנכי צה"ל ולזכות להטבות המגיעות לנו. להלן נכיר את הליך תביעת הנכות ואת היתרונות אשר מקנה הכרה באדם כנכה צה"ל.

 

נכי צה"ל

חיילים רבים מתגייסים לשירות משמעותי מתוך תחושת שליחות ואחריות לאומית. עם סיום התיכון, במקום ללכת לקולג' ולהתחיל בבנייה עצמית כפי שקורה ברוב המדינות המערביות, הצעירים הישראלים תורמים את שנותיהם היפות למען הגנת המולדת ואף מוכנים להקריב את חייהם לשם כך.

לצערנו הרב, לא אחת, אותם לוחמים סובלים מפגיעות במהלך השירות שלהם. תאונות אימונים, בעיות גב עקב סחיבת משקלים כבדים וכמובן פציעות במהלך פעילויות, מותירות בלוחמים פגיעות שילוו אותם כל חייהם. אותם חיילים אשר נפגעו במהלך השירות, זכאים להכרה כנכי צה"ל.

לאחרונה, המדינה החלה להכיר אף בנפגעים פוסט – טראומתיים כנכי צה"ל. בעבר, משרד הביטחון הקדיש פחות תשומת לב לפגועי הנפש והתמקד בפגועי הגוף, מה שהוביל לביקורת ציבורית קשה. המציאות אכן השתנתה וכיום פגוע נפש שיוכל להוכיח כי הוא נפגע בעקבות שירותו הצבאי, יוכל להיחשב אף הוא לנכי צה"ל.

משרד ההגנה

הטבות לנכי צה"ל

מדינת ישראל ומשרד הביטחון מעניקים שלל יתרונות לנכי צה"ל. במסגרת אותם יתרונות והטבות ניתן למנות מימון לימודים על תיכוניים, הנחות בארנונה ובמיסוי, מימון טיפול רפואי, קבלת מענקים ועוד. כמו כן, נכי צה"ל יהיו זכאים להצטרף למועדון חבר. מכיוון שכך, משתלם במיוחד לזכות בהכרה כנכה צה"ל.

 

הליך ההכרה בחייל כנכה צה"ל

כדי לזכות בהכרה כנכה צה"ל, יש להגיש בקשה לקצין התגמולים במשרד הביטחון תוך 3 שנים מיום השחרור מהשירות הצבאי. בסמכותו של קצין התגמולים לדון בתביעות שהוגשו גם לאחר מועד זה. בקשה זו היא למעשה תביעת משרד הביטחון להכרה בנכות.

במסגרת הליך התביעה, יזומן התובע לוועדה רפואית. במקביל, קצין התגמולים יערוך בירורים רפואיים אשר מטרתם לגבש תמונה מלאה באשר למצבו של התובע. לאחר מכן, תתקבל החלטה ביחס לתובע. משרד הביטחון יחליט האם להכיר בתובע כנכה צה"ל ומה הוא אחוז הנכות אשר ייקבע עבור התובע.

ככל שהתוצאה שתתקבל לא תרצה את התובע, הרי שהוא יוכל להגיש ערעור אל וועדת הערעורים. הוועדה תדון שוב בתביעה וככל שהתובע יצליח להוכיח את טענתו, היא תשנה את החלטת קצין התגמולים ותכיר בתובע כנכה צה"ל או תגדיל את אחוזי הנכות שלו.

 

לסיום – הצלחה בתביעה

בסופו של דבר, הליך התביעה נגד משרד הביטחון ארוך ומסובך. לא בנקל יכיר משרד הביטחון בתובע כנכה צה"ל. כדי להצליח בהליך, על התובע להיות מיוצג על ידי עורך דין צבאי מומחה. פנו אל משרד עורכי דין צבי זגלשטיין המתמחה בתביעות משרד הביטחון לקבלת ייצוג מהשורה הראשונה.

משרד ההגנה