שימוש בטלפון נייד – המכה של המדינה

בשנים האחרונות השימוש בטלפון בזמן נהיגה הפך למכה עולמית. בכל המדינות מסביב לגלובוס מנסים למנוע את התופעה הקשה של התעסקות במכשיר הנייד בזמן נהיגה, כאשר לעיתים קרובות הנייד הוא הגורם לתאונות קטלניות בכביש.

 

מה קובע החוק?

בישראל מחמירים מאוד עם עבירת השימוש בטלפון בזמן הנהיגה, והחוק קובע כי עצם האחיזה בטלפון במהלך הנסיעה היא עבירה ולא משנה אם השתמשתם בו או לא. פקודות התעבורה קובעות כי חל איסור על כל שימוש בטלפון הנייד בזמן תנועה של הרכב. השימוש היחידי שמותר הוא בעזרת דיבורית או אוזנייה אחת שתשמש כדיבורית. הדיבורית היא אמצעי לשימוש בטלפון הנייד ללא אחיזה והתעסקות פיזית איתו.

יש לציין ששימוש בשתי אוזניות גם כן אינו חוקי ואסור עפ"י חוק מאחר והדבר עלול לנתק אותך מהסביבה ולהסוות רעשים שיכולים להוות אזהרות בכביש כמו צפירות. במידה והואשמתם בשימוש בנייד בזמן נהיגה ובחרתם להישפט, מומלץ לקחת ייצוג משפטי של עו"ד תעבורה כדוגמת זה המופיע באתר  https://oron-law.co.il . או"ד כזה יעזור לכם להגיע לתוצאה הרצויה בבית המשפט או לכל הפחות להשיג הקלה בעונש.

 

שימוש בנייד כאשר הרכב אינו בתנועה

קיימים לא מעט מקרים בהם אנו עומדים בפקק או ברמזור אדום, ומנצלים את חוסר התנועה לשליחת הודעה או התעדכנות בשיחות שלא נענו. פעמים רבות מטרידה אותנו המחשבה האם המעשה חוקי או שניתן לקבל עליו קנס. ובכן, בנוגע לשימוש בטלפון בזמן שהרכב לא בתנועה אך נמצא על הכביש קיימת חוסר החלטיות בין השופטים.

חלק מהשופטים סבורים כי העבירה קיימת רק כאשר הרכב בתנועה ולכן התעסקות עם הטלפון בזמן רמזור אדום אינה נחשבת עבירה, וחלק סבורים כי עמידה ברמזור היא חלק מהנהיגה ולכן גם אז אסור לאחוז בטלפון או להתעסק עימו.

 

שיטות האכיפה לשימוש בטלפון בזמן נהיגה

כיום עומדים לרשות משטרת ישראל אמצעים טכנולוגיים מתוחכמים על מנת לאתר נהגים שעוברים על החוק ובין היתר משתמשים בטלפון הנייד בזמן הנהיגה. חלק משיטות התפיסה הן מצלמות חדישות שיכולות לתפוס גם נהגים שמתאמצים להסוות את השימוש כמו הנחת הטלפון על הברכיים או על הכתף. כאשר התמונה מוצגת לנהג הוא לרוב מודה במעשה, מה שמונע ממנו את הזכות להישפט והוא יצטרך לשאת באחריות ולקבל את העונש המלא על העבירה.

 

מהי הענישה על פי חוק?

נהג שנתפס בעבירה של שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה, ייאלץ לבחור בין משפט בבית הדין לתעבורה או קנס בסך 1000 ₪ + 8 נקודות חובה. נהג הסבור שלא ביצע את העבירה יכול לבחור להישפט, ולנסות לבטל את הדו״ח או להגיע להסדר טיעון בשל חוסר ראיות בחומרי החקירה. חשוב לציין שאם השופט בוחר להרשיע את הנהג, הוא עלול לתת עונש כבד יותר מהעונש המקורי כמו פסילה על תנאי, פסילה בפועל לתקופה זמנית וקנס כספי גבוה יותר.

טלפון נייד