איך מגישים בקשה להעלאת פרופיל צבאי?  

בשנים האחרונות אנחנו רואים מוטיבציה הולכת וגוברת בקרב נשים וגברים לשרת בתפקידי לוחמה. לא פחות מכך, ישנה מוטיבציה לשירות צבאי משמעותי גם בקרב מי שנפסל לשירות צבאי.  עם זאת, מוטיבציה לבדה אינה מספיקה והגורם העיקרי דרכו הצבא קובע את הכשירות לשירות קרבי בקרב מועמדים לשירות צבאי (מלש"ב) הוא הפרופיל הצבאי.

לכן אין זה פלא כי רבים מקרב צעירים בעלי מוטיבציה לשירות שנקבע להם פרופיל צבאי שמונע מהם את הגשמת השירות המשמעותי שלהם, מבקשים למצוא דרכים לערער על קביעת הצבא. איך עושים זאת?

 

מי קובע את הפרופיל הצבאי ?

בטרם נבין כיצד לערער על קביעת הצבא וכיצד לבקש העלאת פרופיל, יש להבין מהו הפרופיל הצבאי ומי קובע אותו. תהליך ושלבי הגיוס הם מרובים ומורכבים מפרמטרים רבים. בתוך אותם פרמטרים, הפרופיל הצבאי הינו פרמטר מרכזי שיכול להכריע את עתיד השירות הצבאי של החייל והחיילת.

קביעת הפרופיל הרפואי נעשית על ידי שילוב שני היבטים – תצהיר שהמועמד לשירות צבאי מביא מרופא המשפחה שלו, והערכה אותה הוא עובר בוועדה הרפואית במהלך הצו הראשון. בסוף תהליך זה קובעים למועמד לשירות הצבאי את הפרופיל הצבאי.

 

סוגי הפרופיל הצבאי   

בעוד פרופיל 97 ו-82 מתאימים לכל תפקידי השדה, פרופיל 72 מצביע על בעיה בריאותית שמונעת בעיקר תפקידי לוחמה בסיירות, אך מאפשרת להשתבץ ליחידת שדה כמו שריון ותותחנים. כאשר נקבעים פרופילים נמוכים כגון 64, 45 – המועמד לא ישרת שירות ביחידת שדה אלא בתפקיד עורפי בלבד. פרופיל 21 הוא פרופיל פטור.

מקרים רבים בהם מובעת שאיפה להעלות את הפרופיל נמצא בקרב בעלי פרופיל 72 ומטה. כלי חשוב העומד לרשותם הואהעלאת פרופיל צבאי עם עו"ד מומחה לעניינים צבאיים כחלק חשוב בתהליך הערעור על הפרופיל הצבאי.

ערעור הפרופיל הצבאי

 

תהליך הערעור להעלאת הפרופיל הרפואי והוועדה הרפואית 

לצעיר או הצעירה שרוצים לערער על הפרופיל הצבאי שלהם, ניתנים 30 ימים במהלכם עליהם להגיש ערעור בצורת דו"ח רפואי ומכתב אישי לצבא, במטרה להגיע לוועדה הרפואית. למרות שעל פניו דבר זה נשמע קל, זהו תהליך שדורש המון תשומת לב והמון סבלנות אל מול מערכת מסורבלת כמערכת הצבאית.

לזימון אל הוועדה הרפואית שבודקת את המקרה לגופו יש מטרה למנוע תביעות נזיקין בעתיד בשל שיקול דעת מוטעה. לפיכך, הוועדות הרפואיות מחמירות מאוד, ויכולות לתסכל כל אדם, לא כל שכן צעיר או צעירה בעלי מוטיבציה גובהה החולמים על תפקיד משמעותי. לכן, ליווי מקצועי, במיוחד עם עורך דין המתמחה בתחום הצבאי, הוא "נשק" חשוב שהמועמד לשירות צבאי צריך לצידו בהליך הערעור כדי להגדיל את הסיכוי להצלחתו.

השדה הצבאי

 

לסיכום 

הצבא מתמודד עם מועמדים רבים לשירות הצבאי, שחפצים להעלות את הפרופיל שלהם במטרה להגיע ליחידות שהם רוצים לשרת בהן. לצבא יש מטרה להקטין עד כמה שניתן מצבים בהם נגרם נזק בגלל החלטת הוועדה להעלות את הפרופיל הרפואי. במרווח הזה, עורך דין המתמחה בענייני הצבא הוא גורם חשוב שיכול לתת מענה לצעיר או צעירה שמשוכנעים כי נעשה להם עוול וכי הפרופיל שנקבע להם אינו משקף את יכולתם. יחד עם סיוע משפטי ואנושי מתאים, יכולים צעירים אלו להעלות את הסיכוי כי ועדה רפואית תקבל את טענתם ותעלה את הפרופיל שלהם.