מהן הזכויות של נפגע תאונת עבודה?

תאונות עבודה יכולות לקרות לכל אחד.

לא מדובר רק על תאונות הנגרמות בעבודות מסוכנות כמו בנייה או גננות, אלא כל פגיעה שנגרמה כתוצאה מהעבודה, בין אם באירוע מסוים או לאורך זמן.

אפילו תאונת דרכים בדרך לעבודה נחשבת כתאונת עבודה.

אז מה הן הזכויות של נפגעי תאונות עבודה? על כך בכתבה הבאה.

 

איך מגדירים תאונת עבודה?

תאונת עבודה מוגדרת בחוק כפגיעה שנגרמה לעובד עקב עבודתו. קיימת חלוקה לשני סוגים עיקריים של פגיעות. האחד הוא תאונת עבודה – אירוע ספציפי בו נפגע העובדה. השני הוא מחלת מקצוע – מחלה שנגרמה עקב המאפיינים המסוימים של העבודה, אשר גרמו בסופו של דבר למחלה. כמו כן, קיימת גם הגדרה עבור מיקרוטראומה – מקרה בו העובד סובל מפגיעה מקומית כלשהי (טראומה) בעקבות פעילות ממושכת הקשורה לעבודה. לדוגמה, עובד אשר סובל מבעיות פרקים הנובעות מפעילות ממושכת המעמיסה על הידיים. בנוסף, גם תאונת דרכים בדרך הלוך או חזור מהעבודה וכמובן גם במהלך העבודה נחשבת כתאונת עבודה. הכלל החשוב לגבי תאונות עבודה הוא קיומו של קשר בין הפגיעה לבין העבודה, וכן העובדה שמדובר באירוע חריג שלא היה ניתן לצפות אותו. עם זאת, לא בכל המקרים לאחר תאונת עבודה זכויות הנפגע מתקבלות במלואן. על כן, אם נפגעתם בתאונת עבודה, כדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום.

 

נפגעתי בתאונת עבודה – אילו זכויות מגיעות לי?

ראשית, כל נפגע בתאונת עבודה זכאי כמובן לטיפול רפואי. הטיפול יתבצע בקופת החולים של הנפגע, והוא יהיה פטור מתשלום השתתפות עצמית על הטיפולים הנדרשים. אם לאחר סיום הטיפולים יידרש המטופל לטיפולים נוספים במסגרת רפואה משלימה, הוא יכול לקבל מימון לכך מהמוסד לביטוח לאומי, בהנחה שאכן קיבל המלצה מרופא לטיפולי רפואה משלימה. בנוסף לטיפול הרפואי, בהנחה ותאונת העבודה הובילה להיעדרות של הנפגע מעבודתו, ובכך גם לאיבוד פרנסה – זכאי הנפגע לקבל דמי פגיעה. מדובר על תשלום של כ-75% משכרו הממוצע של העובד, שגם הם משולמים באמצעות הביטוח הלאומי. על מנת לקבל דמי פגיעה, יש להראות זכאות באמצעות אישור רופא המעיד על כך שהנפגע לא מסוגל לבצע את עבודתו, וכתוצאה מכך נפגעה פרנסתו.

 

תאונות עבודה – זכויות נוספות במקרים חריגים

קיימים מקרים בהם נפגעי תאונת עבודה זכאים לתשלומים נוספים. מדובר על מצבים בהם תאונת העבודה הובילה לקביעת דרגת נכות עבור הנפגע. במקרים אלו, זכאי הנפגע לקבל קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו. מדובר הן על מקרים של נכות זמנית והן על מקרים של נכות קבועה. כמו כן, אם נקבעה נכות, הנפגע זכאי גם לסיוע כלכלי נוסף כמו שיקום מקצועי או מימון לימודים. בנוסף, אם מדובר בתאונת עבודה שגרמה למותו של הנפגע, התלויים בו זכאים לקבל קצבת תלויים ומענק פטירה.

 

שופט מרכזי