הסיוט שמתגשם – איך מתמודדים עם גליובלסטומה מולטיפורמה?

גליובלסטומה מולטיפורמה הוא אחד מבין עשרות סוגים של גידולי מוח הגורמים למחלת סרטן המוח. מדובר בגידול הנפוץ ביותר מביניהם, האחראי לכ- 40% מכלל האבחנות של סרטן המוח בישראל. גידול זה נחשב לאחד מהגידולים הקשים ביותר לטיפול, בעיקר בשל העובדה שהוא אגרסיבי ומתפזר במהירות ברחבי המוח.

 

סיווג הגידול

כאשר מאבחנים סרטן אצל חולה, נהוג לפרט על סוג הסרטן, ועל שיוכו לקבוצות שונות. הסיווג הוא לקבוצות הבאות:

  • גידול שפיר וגידול ממאיר – גידול שפיר הוא גידול אשר גדל בצורה איטית, בדרך כלל ניתן לכריתה מלאה. לעומת זאת, גידול ממאיר הוא גידול אגרסיבי יותר אשר בדרך כלל מתפשט לאזור המוח, ולכן קשה לכרות אותו בצורה טובה.
  • גידול ראשוני וגידול שניוני – גידול ראשוני הוא גידול שמקורו בתאים בריאים ותקינים, ואילו גידול שניוני נוצר מתאים שעברו שינוי כלשהוא.
  • סיווג הסרטן לדרגות חומרה, מדרגה 1 ועד 4 – סיווג סוג הסרטן לפי רמת החומרה, כאשר דרגה 1 זהו הסרטן ברמה הנמוכה ביותר, וסרטן ברמה 4 מעיד על סרטן ברמה גבוהה.

 

גליובלסטומה מולטיפורמה – הגדרות

גליובלסטומה מולטיפורמה הוא בדרך כלל גידול ממאיר המסווג בדרגה 4 – החמורה ביותר. הגידול יכול להיות ראשוני או שניוני, בהתאם למקור הגידול. מהשיוך להגדרות אלו, ניתן ללמוד על חומרתו של הגידול מסוג גליובלסטומה מולטיפורמה. ניתן ללמוד עוד על גליובלסטומה בפורומים רפואיים שונים.

 

מהיכן התפתח הגידול?

גידולי מוח מכונים לפי סוגי התאים שמהם הם נוצרו. תאי הגידול עשויים להיות תאי סרטן ראשוניים – כלומר תאים שהתפתחו מתאים תקינים, או תאי סרטן שניונים – כלומר תאים שנוצרו מתאים סרטניים. גידול סרטני שניוני מכונה לעיתים קרובות כ- "סרטן גרורתי". על פי רוב, הטיפול בגידולים ראשוניים עשוי להיות יעיל יותר מאשר טיפול בגידולים שניונים.

 

הסבר ביולוגי על הגליובלסטומה

מקורו של הגליובלסטומה הוא בתאי הגלייה, הנקראים גם אסטרוציטים. מדובר בתאים הנמצאים ברקמת התמיכה במערכת העצבים המרכזית. גידול זה מתרבה באמצעות דיפוזיה – פעפוע, כלומר עובר ממקום שריכוזו גבוה למקום שריכוזו נמוך. הגידול חודר למבנים חשובים במוח וכך פוגע בתפקוד היומיומי של החולה.

 

מהם דרכי הטיפול?

במהלך השנים פותחו מספר דרכי טיפול במחלה. כדי להצליח בתהליך הטיפול, יש לשלב מספר שיטות פעולה יחד.

  • ניתוח להסרת הגידול – בניתוח שואפים להסיר חלק גדול ככל שניתן מהגידול. בנוסף, לעיתים הניתוח הוא לצרכים אבחוניים – כלומר לצורך דגימת ביופסיה.
  • רדיותרפיה – טיפול שמבוסס על קרינה מייננת. מטרתו היא להרוג את התאים החולים.
  • כימותרפיה – טיפול שמבוסס על תרופות. מהווה טיפול משלים לרדיותרפיה.
  • טיפול באמצעות אופיטון – טיפול שפותח לאחרונה. מטרתו היא לעצור את חלוקת התאים החולים, מבלי לפגוע בתאים הבריאים.

 

לסיכום

עד היום, הטיפול בגליובלסטומה היה בעיקר טיפול תומך, אך לא היה בעלת יכולות ריפוי של ממש. בעקבות פיתוח חדשני של הטיפול באופטיון, החולים בגליובלסטומה מקבלים תקווה להחלמה. על ידי שילוב של ניתוח, כימותרפיה, רדיותרפיה ואופטיון – ניתן להגיע לתוצאות מקסימליות של ריפוי.

חולה נפש