פגיעה נפשית בשל אירועים תוך כדי העבודה

כל סוג של תאונה בעבודה, בדרך אליה או בדרך ממנה אל הבית, עשויה לזכות בפיצויים מטעם המוסד לביטוח לאומי או חברת ביטוח פרטית.

אבל מה קורה אם הפגיעה היא נפשית ולא פיזיולוגית? הנה כל התשובות

עובדים בכל תחום צריכים לדעת שיש להם זכויות. אחת הזכויות המוכרות והחשובות ביותר היא למשל זו שמאפשרת לעובדים לקבל פיצויים במקרה של תאונה. פיצויים כאלה רלוונטיים אם התאונה מתרחשת במהלך העבודה עצמה, בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה – כמו למשל בתאונת דרכים. אבל בעוד קל להבין את המשמעות ואת המאפיינים של תאונת עבודה כאשר הפגיעה היא פיזית, זה הופך להיות הרבה יותר מסובך במקרים שבהם הפגיעה היא נפשית.

 

איך מחליטים מהי תאונת עבודה?

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף הרשמי שאחראי על תשלום פיצויים לעובדים שעברו תאונה. בשביל לקבוע האם לספק פיצויים ובאיזה סכום, המוסד לביטוח לאומי מפעיל ועדה רפואית. הוועדה מורכבת מכמה מומחים שונים, שהמטרה שלהם היא אכן לוודא שהתאונה נגרמה עם קשר מובהק לעבודה – בין אם במהלך העבודה או כאמור בדרך אליה ובדרך ממנה הבית.

ספציפית בפגיעה נפשית, צריך להראות שהיא התרחשה בגלל אירועים תוך כדי העבודה או לכל הפחות בגלל אופי העבודה. צריך לדוגמא להביא בחשבון את הרקע הרפואי והבריאותי של העובדים, לבחון מצבים של החמרה באותה פגיעה נפשית לכאורה לכל אורך שעות העבודה, להשוות את מצבו הבריאותי והרפואי לעובדים אחרים באותו תחום או ענף וכן הלאה.

 

החשיבות של התייעצות עם עורך דין

מבחינת עובדים שרוצים לתבוע את המוסד לביטוח לאומי ולאחר מכן את חברת הביטוח הפרטית בגין פגיעה נפשית בשל אירועים תוך כדי העבודה, הדבר החשוב ביותר הוא להתייעץ עם בעלי מקצוע.

זה השלב שבו מערבים עורך דין תאונות עבודה ומקבלים ממנו המלצות על שיטות פעולה. בגלל שעורך הדין אמור מצד אחד להכיר את דיני העבודה ומצד שני את המקרה של הלקוח, יש סיכוי גבוה שהוא יעזור לו למצות את זכויותיו.

 

כך מגדילים את גובה הפיצויים

הדרך לקבוע את גובה הפיצויים היא להבין מה המשמעות של הפגיעה וכמה תעלה ההתמודדות הרפואית איתה. בתהליך הזה, נציגי המוסד לביטוח לאומי בודקים למשל כמה יעלו התרופות שאותן יהיה צורך לרכוש על מנת להתמודד עם הפגיעה הנפשית. במקביל, עליהם להביא בחשבון מאת אובדן ימי העבודה ובמקרים מסוימים גם את אובדן כושר העבודה.

אבל התייעצות עם עורך דין יכולה לשפר גם את גובה הפיצויים שאותם דורשים. בשביל לממש את זכויות העובדים, יש צורך להכיר את התחום ולהגיש את המסמכים הרלוונטיים. בהיבט הבירוקרטי, התפקיד של עורך הדין הוא לעזור עם קבלת החלטות כאלה ואף לעמוד לרשות הלקוח בעת מילוי הטפסים, המסמכים והבקשות.

 

חוק ומשפט